Karmo Tüür: Putin ja bitcoin

Karmo Tüür.

FOTO: Sander Ilvest

Vanamoeline ettekujutus, et sina kui tarbija otsustad, on üha enam ja enam pettekujutlus. Suur osa sinu otsustest on juba ette ära tehtud ning sulle müüakse seda, mida sa tahad... ehkki sa ei pruugi isegi veel oma soovist teadlik olla.

Ennevanasti oli lihtne. Mees kasvatas kartuli ja läks turule seda müüma. Või kaevandas tüki kulda ja tegi sellest midagi ning pani letile. Või kirjutas raamatu ja asus sellele turgu otsima. Kaup kas osteti või mitte. Mida aeg edasi, seda enam käib asi vastupidi. Vahet pole, kas räägime mingi füüsilise asja/toote/teenuse müügist või kasvõi valimisotsusest – tarbimiskäitumine on see kõik.

Võimekamad turundusagentuurid, PR-firmad, parteilised mõttekojad... kuni eriteenistusteni välja tegelevad tavatarbimise vastandiga. Nad kaardistavad turuootuse ja disainivad siis toote vastavaks. Seejärel tehakse sulle pakkumine, millest ei saa keelduda. Kodanik neelab sööda alla ja nõustub just sellega, mida ta on kogu aeg ihaldanud, kuigi pole veel söandanud seda ehk sõnastadagi.

Tagasi üles