Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Andres Reimer: Taxify pidulaud (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Taxify taksojuhtide vaikne meeleavaldus.
Taxify taksojuhtide vaikne meeleavaldus. Foto: Sander Ilvest

Taxify kattis pidulaua, mille ääres võtsid istet kindlustusfirmad, automüüjad- rentijad, remondifirmad, kütusemüüjad ja ka riik, lusikad ootusrikkalt pihus. Taxify autojuhtide rahulolematus selle peolauaga mõjub arusaadavalt. Nemad töötavad mesilastena, kes sumisedes raha põllult kokku korjavad.

Kui Taxify juht sõidab n-ö täiskohaga, võiks ta teenida 2500 euro väärtuses kassat. Sellest rahast arvestab Taxify maha viiendiku ehk 500 eurot. Siis tuleb maksuameti kord, kellele tasumisel jääb järele 1600 eurot. Kui juhil endal autot pole ja ta rendib seda töövahendina, siis maksab ta nii rendi, kindlustuse, pesu, kütuse kui ka veel mõne pudi-padi eest kokku 1000 eurot. Kuu lõpuks kätte jäänud 600 eurot pole just märkimisväärne teenistus.

Tagatipuks ilmus Taxify süsteemiuuendus. Autojuht kiirustab kummide vingudes uue rakenduse poolt kaardil näidatud ruudukeste poole, kus Taxify väidab olevat rohkem nõudlust ja kõrgem tariif. Kuid nn tippnõudlusega piirkonda jõudes saab juht halva üllatusena tellimuse hoopis kusagilt n-ö madala nõudlusega äärelinnast. Madala nõudlusega äärelinnas on Taxify sõidukeid üha vähem ning üksnes tühisõidu tõttu juhi kulutused suurenevad ja sissetulek väheneb.

Loen imestusega mitme Taxify juhi meediale räägitut, et nad jäävad lausa miinusesse. Alustavad nädalat miinusega ja lõpetavad miinusega. Ja nii nädalast nädalasse. Ma ei saa aru, miks nad seda teevad. Pean silmas, miks nad sõidavad ennast miinusesse, nurisevad ja ikka jätkavad. Euroopa kohus tunnistas küll mullu detsembris Uberi, see laieneb ka Taxifyle, transpordiettevõtteks. Kuid see ei muuda asjaolu, et Taxify vahendab juhtidele 20-protsendilise tasu eest klientide tellimusi, kuid ei võta mingisuguseid sotsiaalseid kohustusi.

Kuna Taxify tariifid on taksofirmade omadest mitu korda odavamad, kaotab juhile selles mängus osalemine mõtte kohe, kui ta peab tootmisvahendit ehk autot spetsiaalselt rentima. Üksnes see samm tõstab kulutused nii kõrgele, et võib terendada miinus. Oma n-ö pereautoga lisaraha teenides saab teha enesepettust ja osa paratamatute kulutuste puhul silma kinni pigistada. Rendifirmaga see läbi ei lähe.

Veidral kombel käitub riik Taxify juhtide maksustamisel sama mudeli järgi nagu samasooliste kooselu puhul. Valitsus lubas eraisikust ettevõtjatele, millisena Taxify juhid tegutsevad, mugavat ettevõtluskontot, kuid sõna ei pidanud. Ettevõtluskontot pole võimalik avada.

Kuulates Taxify juhtide kurtmist, kui palju nad on iga nädal miinuses, meenub, et kuna eraisikust ettevõtja ei saa maksu arvutamisel kulusid tuludest maha arvata, siis peab ta maksu maksma ka oma kahjumilt. 500 euroga miinusesse kukkunud Taxify juht peab sellelt summalt maksma riigile 100 eurot.

Märksõnad

Tagasi üles