Milleks oli siis 20-aastasele Eesti Vabariigile teaduste akadeemiat ja akadeemikuid vaja ja kas meil on neid vaja ka täna, 80 aastat hiljem, oma sajandat sünnipäeva tähistavas Eesti riigis?
Akadeemia ülesandeks oli, vastavalt põhikirjale, «/.../ üldise ja eriti Eestit käsitleva teaduse edendamine, lähtudes eeskätt tegeliku elu vajadustest välja kasvanud küsimustest». Ehk akadeemiat oli vaja selleks, et saada igapäevaelus tekkivatele küsimustele vastuseid; või vähemasti oli see tema ülesandeks. Oma ülesande täitmiseks oli akadeemial võimalik algatada, korraldada ja kooskõlastada teaduslikke uuringuid, kongresse ja näitusi ning loenguid, asutada teaduslikke kogusid ja teadusorganisatsioone, kirjastada teaduskirjandust ja -perioodikat, kuulutada välja võistlustöid, määrata auhindu teaduslike uurimistööde eest ning stipendiume. Akadeemia liikme kohuseks oli edendada isikliku uurimistööga oma erialal Eesti teadust[2].
Selles osas pole akadeemia palju muutunud. Tänasel päeval kehtiv Eesti Teaduste Akadeemia seadus on lihtsalt veidi keerulisemalt kirja pandud, ent mõte jääb samaks: targematest targemad teadlased tehku teadust, rääkigu sellest ning oma teadmisi ja oskusi kasutades aidaku üheskoos lahendada elus tekkivaid küsimusi ja probleeme, et elu võiks minna paremaks ja lihtsamaks[3]. Eespool mainitud tegevusedki akadeemiale seatud ülesannete täitmiseks on jäänud suuresti samaks.
Ka tänasel päeval algatab, korraldab ja kooskõlastab akadeemia teadusuuringuid (näitustega ei ole ajaloos just liiga hästi olnud ja need on nüüd küll akadeemia tegevuste loetelust välja jäetud, ent Anu Raua valimisega akadeemikuks on seegi punkt oluliselt paremaks saanud). Lisaks sellele arendab akadeemia ka rahvusvahelist teaduslikku koostööd, mis on tänapäeva maailmas loomulik ja tihti lausa hädavajalik. Seda kõike loomulikult akadeemia liikmete kaudu, aga ka institutsioonina, organiseerides näiteks teadlasvahetust koostöölepingute kaudu ning esindades Eesti teadust ja teadlasi Euroopa ja ülemaailmsetes teadusorganisatsioonides.