Mihhail Lotman kirjutas mõni aeg tagasi sellest, kuidas idanaabri propaganda on meil nii sügavale imbunud, et seda enam ei märgatagi. «Tekitab nördimust, et igas pakutavas teleprogrammi paketis on kohustuslikus korras tasuta terve hulk Venemaa kanaleid,» nendib semiootik oma blogis.
Samas kui reisida välismaal, võib märgata, et peale Venemaa taustaga RT on telepakettides sageli veel Korea Vabariigi (edaspidi Lõuna-Korea) päritolu telekanal Arirang TV.
Nimelt on lõunakorealased läbi närinud, kuidas muuta end maailmas heas mõttes nähtavaks ja panustada riigikaitsesse ka teist moodi kui suunates kaks protsenti sisemajanduse kogutoodangust kõvasse terasesse.
Võimalus teha teisiti
Pidevates sisetülides ja nii sõjaliselt kui ka majanduslikult kordi tugevamate naabrite kõrval elades ei paistnud Lõuna-Korea enne eelmise sajandi lõppu suurt millegagi silma. Edukad Souli olümpiamängud olid maa küll avalikkusele avanud, kuid peale naljanumbrina tuntud sõiduautode KIA ja Hyundai riigil midagi maailmale pakkuda ei olnud.
Olulise murrangu tõi 1997. aastal Aasiat räsinud majanduskriis. Varasemalt kõiksugust alates tuletikkudest kuni naftatankeriteni tootnud konglomeraadid (tuntud ka kui chaebol'id) Samsung ja LG sunniti riiklike saneerimiskavade tagajärjel valima kitsamaid valdkondi, mis avas riigi siseturu eri sektorites paljudele väiksematele ettevõtetele.
Riikliku majanduspoliitika suunamise tõttu keskendusid eelpool toodud hiiglased just tehnoloogiaga tegelemisele, kuid samalaadsed poolkohustuslikud soovitused anti ka teistes valdkondades – näiteks terasetööstuses, laeva- ja autotööstuses.
See oli võimalik, kuna kogu Koreale (ja varasemalt ka Jaapanile) majandusedu toonud süsteem põhines Ameerika Ühendriikide rahalise abi jagamises riigi toel loodud ja eelistatud ärihiidudele. Kuid sajandi lõpu majanduskriisis jäi senitoiminud majandusmudel ajale jalgu.