Oma identiteeti, oma varjusurma määratud sümboleid, tavasid ja tõekspidamisi saime avalikult omaks tunnistada vaid vähem kui kolmkümmend talve tagasi. Kas oleks neil aastail, mil tagasipöördumine mahamaetud väärtuste juurde võeti ette nagu tee igipuhta allika lätteile, võinud keegi arvata, et ühel hetkel hakkame ise oma taasleitud vanemaid häbenema, neile asendajaid leidma – sest nad ei ole enam piisavalt värsked, piisavalt moodsad?
Eesti hümnis mainitakse Jumalat. Mis ei ole väga kummaline, sest sõna «hümn» tähendabki valdavalt religioosset ülistus- või palvelaulu. Seega, hümn ei ole pelgalt hoogne, nakkav viis, mida kõik suudavad kaasa laulda ja mis sisendab meisse mingeid optimistlikke rahvustundeid, vaid ühine mõtisklus, meditatsioon, mis läheb kõrgemale ja kaugemale kui inimese maine teekond. Tänagi pöörduvad üle poole maailma riikidest oma hümnides looja poole – ja need, kes ei pöördu, on saanud endale hümni kas pärast ilmalikke revolutsioone või Teise maailmasõja järgset vägivaldset sovetiseerimist.
Kõrgeimaist võimupunkreist lahti keeratud ateismikraanid on taas loonud olukorra, kus igasugune vaimsus, mis ei sea «teaduslikku materialismi» maailmakorralduse aluseks, on määratud uppuma ajaloo virtsa-aami; on seatud riiklikult soositud sülitamisvõistluse märklauaks.
Kuri võõrasema tahab maja oma käe järgi ümber sisustada ning ükshaaval hakkavad tuhastusahju rändama kõik need nipsasjad ja detailid, millest me kokku mõtlesime kui «kodust». Aga vanu, vahest mõttetuidki asjakesi asendama imporditud isikupäratu kataloogikaup muudabki «kodu» lõpuks «majaks». Ning vanadekodusse saadetud vanemaid ei saa asendada uut kodumudelit tõotavate ideoloogiajuhtide või äripartneritega.