Ka Euroopa Inimõiguste Kohus on oma praktikas väsimatult rõhutanud, et saladustega looritatud valdkondades on kuritarvituste oht eriti suur. Ajakirjandusel peab säilima võimalus avaldada ka teavet, mille avaldamisest riigi esindajad ei pruugi mingil (põhjendamatul) kaalutlusel huvitatud olla.
Kehtiva korra järgi peab riigisaladuse õiguspäraseks avaldamiseks sellelt enne salastatuse kustutama. Julgeolekuasutuste riigisaladuse puhul saavad saladuskatte maha võtta siseminister või julgeolekuasutuse juht. Mõistagi võib salastatuse kustutamise ajendiks olla ajakirjaniku vastav palve või taotlus.
Aga mis saab siis, kui ajakirjanik palub, aga teave jääb salastatuks? Kas täitevvõimu esindajad võtavadki viimase mõõdu enne (ärajäävat) lõikust?
Risto Uimonen viitas, et Soomes on levinud tava nõuda riigisaladusi välja kohtu kaudu ning see töötavat hästi. Mart Raudsaar väitis, et see on võimalik ka Eestis. Juristina peaksin ütlema, et sellega on nii ja naa. Eristada tuleb kahte olukorda.
Esiteks juhtumid, kui teabe salastamiseks ei olnud algusest peale õiguslikku alust ja sisulist põhjendust. Nendel juhtudel saab kohus kohustada julgeolekuasutust salastatust kustutama ja teavet avaldama.
Tahaks loota, et neid, selgelt põhjendamatuid juhtumeid ei ole palju. Samas, vaadates, millise mängleva kergusega tunnistati riigisaladuseks Edgar Savisaare kodust äravõetud valvekaamera videosalvesti kõvakettal olev teave tema kodus toimunud läbiotsimise kohta, tasub ilmselt ka siin valvsus säilitada.
Teiseks aga juhtumid, kus teabe salastamiseks on formaalselt olnud alus. Nendel juhtumitel sõltub salastatuse kustutamine hinnangust, kas teabe avaldamine võib kahjustada Eesti Vabariigi julgeolekut. See on kaalutlusotsus, mille peab tegema siseminister või julgeolekuasutuse juht. Ja siin ei pruugi aidata ka kohtu poole pöördumine.