Ma ei tunne mingit rõõmu kellegi pankroti üle, aga see on eeskätt indiviidi probleem. Seevastu riigi pankrot on juba meie kollektiivne probleem. Paraku sarnanevad Eesti riik ja paljud siinsed omavalitsused õnneliku lotovõitjaga, kes on saanud mõnda aega nautida tavatingimustes mõeldamatut finantsvõimendust, mis on lubanud piltlikult öeldes istuda pidulauas. Selleks lotovõiduks on olnud Euroopa Liidu (EL) raha, mille vool algas peagi pärast meie liitumist ELiga 2004. aastal, kuid mis muutub üsna ahtaks alates 2020. aastast, mil lõppeb praegune ELi struktuurivahendite (loe: toetuste) periood.
Meil on üle kümne aasta olnud käpp sõna otseses mõttes kullas, kuid praegu on viimane aeg küsida, kas oleme selle eest suutnud oma riiklikku toimetulekut parandada või terendab silmapiiril maasturi odavmüük ja makaronidieet. Riigikontrolli audtiitor Alvar Nõuakas on viimases Riigikogu Toimetiste analüüsis kirjutanud, et ajavahemikul 2007–2016 on eraldatud näiteks omavalitsustele kinnisvara ehitamiseks või korrastamiseks toetusi 345 miljonit eurot, millest 80 protsenti on pärinenud välistest allikatest, sh ELi toetustest.
Tark investeerimine pole kunagi halb. Kuid riigikontrolli uuringu järgi peavad omavalitsused viieaastases perspektiivis vajalikuks investeerida hoonetesse 2,4 korda rohkem, kui on olnud viimase kümne aasta jooksul eraldatud toetussumma. Aga see on ju ebarealistlik! Kui soov ime läbi teoks saaks, tekiks probleem kinnisvara ülalpidamisega. Ehitada eurotoetustega metsade keskele rahvusvaheliste võistluste korraldamiseks vajalike mõõtmetega siseujulat ei ole mõistlik, kui sama maakonna keskuses on veekeskus, mis võitleb iga päev ots otsaga kokkusaamise nimel.