Nii hävisid ainuüksi rooma-katoliku pühakodadest sõja ajal näiteks kirik Narvas, mille asukohale ehitati 1980. aastatel kortermaja, või kirik Valgas, mis on nüüdseks taas üles ehitatud, ning ülekohut on pidanud tundma paljud kogudused üle Eesti. Tahaks väga loota, et riigi eraldatud toetusest saab osa ka nõukogude ajal spordisaaliks olnud Tartu Maarja kirik, üks meie laulupidude hällidest, mis on ehe näide okupatsiooni käigus tehtud ülekohtust ning mida kogudus ja Tartu linn soovivad juubeliüldlaulupeoks taastada.
Rahandusminister on tõmmanud kirikutele tehtud ülekohtu heastamisele nüüd selgelt joone alla, märkides, et see oli ühekordne otsus. Tahtmata uskuda seda, et valitsuse hinnangul tekitasidki sõda ja okupatsioon ülekohut vaid kahele kirikule, kas ei oleks siis olnud ausam täiendadagi õigusakte selliselt, et riik kompenseerib kirikutele kunstiväärtused, mis asuvad mittetagastatavates pühakodades?
Juubelikink Notkelt?
Sest Niguliste puhul täpselt sellega ju tegemist on. Alahindamata paljude kunsti- ja muuseumiinimeste suurt pühendumist sellele, et Niguliste kogudusele kuulunud kunstiväärtused oleksid hoitud ja eksponeeritud, on ometi olnud väga häiriv üleolev suhtumine, et EELK ise seda ei suudaks ning et on täiesti loomulik, et kunagi kunstnike poolt sakraalseks otstarbeks loodud väärtused ongi sujuvalt ilma õigusliku aluseta läinud riigi omandisse.
Imekspandavalt vähesed küsivad, kuidas «Surmatants» ja Rode altar pommitamise üle elasid, kui pea kogu kiriku sisustus hävis. Need säilisid tänu tollasele kogudusele, kes oli hindamatud kunstiväärtused ettenägelikult evakueerinud. Kui kogudus soovis hiljem kiriku taastada, ei andnud nõukogude võim selleks luba, küll aga taastas kiriku ise hiljem «muuseum-kontserdisaaliks». Kirikus asuvaid kunstiväärtusi eksponeerides on muuseum saanud paljude aastate jooksul märkimisväärset tulu, mida ei ole jagatud organisatsiooniga, kellele need varad õigusjärgselt kuulusid.