Oleks vaja rohkem ilmalikku (või ajalooalast) transtsendendust. Ükskõik kas isiklike pärimuste, kollektiivse mälu või spetsiaalsete kultuurimehhanismide kaudu. Paraku järgib vaimne maailm üha tuntavamalt turureegleid, mille puhul pole rõhk traditsioonil ja kestvusel, vaid pideval uuenemisel (absurdne, ent ka Tõe kasvutempo peab kiirenema!). Viimast pole võimalik maksimaalselt saavutada, ilma et sellega kaasneks eelolnu pidev ja forsseeritud unustamine. Kui viimast saaks mingilgi kombel pidurdada, siis võiks järgneda ka muu.
Hiljutist viieteistkümne tuhande teadlase märgukirja on laias ilmas palju kommenteeritud. Mõned kriitikud astuvad välja “viimsepäeva meeleolude levitamise vastu” ning tahavad rohkem positiivset lähenemist. Võib-olla... Kindlasti ei maksa õhutada kedagi rohelisele märtrisurmale ega kutsuda tagasi koopasse. Ent soov jälle kõik mugavaks teha on väär, haakudes kaasaja kannatuse vältimise diskursusega. Jutt pole kannatustest budistlikus või muidu filosoofilises tähenduses, vaid proosalisemalt, täishoidluse mõttes, osana neoinfantiilsusest. Kannatus või katsumus on meie maailmast peaaegu pagendatud, ideoloogiliselt valeks kuulutatud. Kõik peab olema mänguline ja tulema kätte vaevata nagu võõrkeelte õppimine unes. Inimkonna hellitatumale osale tuleks (loomulikult on lugeja märganud, et ka mina kasutan läbivalt umbisikulist käskivat kõneviisi!) meenutada, et kannatused on orgaaniline osa inimeseks olemisest, neid ei tule põhimõtteliselt karta, sest nendeta kaotab inimsugu oma iseareneva väe.
Imerohtu ei ole, sest iga komponent eraldi võetuna jääb nõrgaks. Perekonna mõju virtuaalmaailma väe kõrval on peagi nagu hobuvanker kaheksarealisel kiirteel. Kodanikeühendused rahvusvaheliste korporatsioonide vastu on sama mis purskkaev vastu paduvihma.
Ei saa muuta üksnes ühiskonda ega üksnes inimest. Lootust on ainult siis, kui mõlemad natuke muutuvad. (See kehtib laiemalt. Ka terrorismist pole võimalik üksnes jõuga jagu saada. Potentsiaalset terroristi võib ohjeldada lähikondlaste hukkamõistev põlgus ühes tema enda empaatiavõime kasvuga.)
Põhimõttelised küsimused jäävad: kui humaansed saavad olla sunnivahendid ja kas inimkond on nii arukas, et lepiks kokku piirangute ning kannatuste jaotamise koefitsientides? Kelle asi oleks sellega tegelda? Kes kuulutaks välja ökoloogiaalase sõjaseisukorra, kes kehtestaks komandanditunni vabaduste ja väärtuste maailmas?