Kui kriitilise tähtsusega infot vahetati kuumadel suvepäevadel formaalselt ja kohati suusõnaliselt, lepiti pealiskaudsusega ning tagajärjeks oli ajanappus, rahva paanika, tohutud lisakulutused maksumaksja raha arvelt, siis näitab see, et midagi oli süsteemselt paigast ära. Nii riigi kui ka tema partneri poolt vaadates.
Mul on tunne, et see juhtum näitas taas veel ühte suurt probleemi. Eesti riik on oma infosüsteemidega väiksem kui mis tahes globaalselt tegutsev tehnoloogiaettevõte. Ometi on meil terve jada mingisuguseid omapäi ja oma loogika ning standardite alusel tegutsevaid asutusi: RIA, RIKS, SMIT, TEHIK, RIK. Kas palju pole, härrased? ID-kaardi kauguuendamine ei puudutanud küll neid kõiki, kuid piisas osastki, et näidata nende koostöövõime ikaldust.
Jah, me saime riski maandatud, kuid mis hinnaga? Riik pole siiamaani julenud meile seda summat öelda, mis ametnike ületundide, ettevõtetelt tellitud lisatööde ja muu eest on tasutud.
Küll teame seda, mis läks maksma Eurooa Nõukogu eesistumine – ligi 76 miljonit eurot. Mulle oli see digiteemadel üks igavesti igav poolaasta, kus ainsana tõi sära rahandusministeeriumi asekantsleri Dmitri Jegorovi säravtargad etteasted ja ideed digimajanduse globaalse maksustamise teemadel.
Ettevõtete virtuaalse püsiva tegevuskoha – Jegorovi peamise idee – kehtestamine oleks paljude arvates tõesti lahendus Facebooki, Google’i ja teiste tehnohiidude käest õiglase maksuraha kogumiseks – sealhulgas Eesti riigikassasse. Loodan, et selle ideega minnakse kiiresti edasi, et Euroopa suurriigid ei hakkaks liiga palju oma reegleid kehtestama ja mingeid riigisiseseid digimakse kehtestama, nagu Itaalia alles eelmisel nädalal juba teha jõudis.