Mis on tõde klassikalises ja uusajastatud käsitluses?
Entsüklopeediliste määratluste põhjal tõde defineerides võime tõdeda, et Eesti avalikus arvamuses on domineerinud niinimetanud objektiivne tõde.
ENE defineeritud tõde oli absoluutne: teadmiste kooskõla tegelikkusega, õige tegelikkuse peegeldus, kriteeriumiks praktika, objektiivsus – sest teadmiste suhe tegelikkusega ei olene tunnetava subjekti teadvusest ega teadmiste saamise viisist. Absoluutsus seejuures teadmine, mida edasine tunnetus ega praktika ei saa kummutada[3] .
Kõnealune traditsiooniline tõekäsitlus kipub hägustuma läänefilosoofiliste niinimetatud subjektivistliku tõe käsitluste mõjul. Läänefilosoofias valitsev uusaegne arusaam tõest, hõlmates küll nii objektiivseid kui ka subjektiivseid faktoreid, seab esiplaanile «tõesuse kategooriad», in corpore subjektiivse taustaga tegurid: väiteid, mõtted, uskumused ja nii edasi [4].
Diskussioonis «tõe» mõiste ümber üritatakse Eestis loomulikult inkorporeerida ühiskondlikku, sealhulgas uue põlvkonna teadvusse uusaegset läänelikku mõistemalli.
Olev Remsu näiteks küsib: «Kuhu jääb tõde?» Ja vastab ise: «Igale poole.»[5] Mõistus otsivat seda, emotsionaalsus ja religioossus olevat veendunud – see ju ammu-ammu teada.
Talle sekundeerib teine Eesti vaimuhiiglane – Lauri Vahtre, toetades Jean-Paul Sartre «jumalikustunud inimese» teooriat – inimene ise olevat oma moraali ja tõekspidamiste isand. Iga lause on väide, iga väide pretendeerib tõele [6].
Siit vaid sammuke Kolmanda Reichi propagandaministri Joseph Goebbelsi ajalukku läinud lauseni: «Kui sa kordad valet, mis on piisavalt suur ja kordad seda pidevalt, siis lõpuks inimesed usuvad seda.»[7]
Nii sünnib subjektivismil tuginev avaliku ruumi «tõde», mis mängib «põlvkondlikul arusaamal» ümbritsevast maailmast ja on kaugel «tõest» kui objektiivsetel kriteeriumitel tuginevast väärtuskategooriast.