Aktsiisid on maksud, ehk siis koormis, mida riik oma rahvale peale paneb. See, et koormisi korjatakse ettevõtete käest ning et need on seotud näiteks alkoholi müügiga, ei muuda siinkohal olemuslikult midagi. Igal juhul maksab koormised kinni tarbija, kodanik või siis riigi külaline. Sarnane on olukord ka kütuse ja elektriaktsiisiga. Aktsiisimaksude olemasolu ei paranda tegelikult midagi muud kui riigikassa jõukust.
Juba mitmeid aastaid tõstetakse Eestis aktsiisimakse jõuliselt, järsult ja pidevalt. Nii alkoholi- kui ka kütusekoormisi. Maksude loojad tunduvad elavat isoleeritud ühiskonnas, kus naabreid pole või siis pole naabrite olemasolu oluline. Inimeste valmisolekut parema elu nimel naaberriigi kaupluseid külastada peetakse vähetõenäoliseks. Ja inimese soovi järjest suuremaid riigi koormisi maksta peetakse kustumatuks.
Juba kiirete aktsiisitõusude alguses 2015. aastal käisid õlletootjad valitsuse liikmetele selgitamas, mis ootab suurte maksutõusude puhul ees. Teiste riikide praktilised kogemused on olemas, ja hinnaerinevus, millest tekib piirikaubandus, on ka täpselt teada. Teades, millal hakkasid inimesed teisel pool piiri ostlemas käima Taanis, Rootsis või Soomes, sai täpselt ennustada, millal läheb eestlane Lätti. Mõned ministrid kuulasid ära ja ütlesid, et ei usu. Mõni ütles, et ei huvita. Kuid kõik arengud pidid toimuma ja toimusid täpselt nii, nagu majandusloogika ütles.
Igasugune juhtimine, sh riigi juhtimine, peaks lähtuma suurest pildist, tervikpildist, mõjude mõistmisest ning eelkõige sellest, et riigi kodanike elu läheks päriselt paremaks (mitte ainult riigiaparaadi elu ei paraneks). Kordan veel, maksutõusul on ainult üks eesmärk – võtta inimestelt rohkem raha riigile. Teised võimalikud eesmärgid on kas teisejärgulised või silmakirjalikud. Terviseaspekt antud juhul puudub, sest Läti kaubandus on eestlasele avatud. Ja isegi ükski kuiv seadus pole kodanikele tervistavalt mõjunud.