Keeleteadlane ja ajaloouurija Kustaa Vilkuna on väitnud, et soomlaste ja eestlaste omavaheline vahetuskaubandus ehk sõbrakaubandus algas juba 13. sajandil, pärast seda, kui Soome lahe põhjarannik sai püsiasustuse. Soomes olid suuremad kalasaagid, Eestis edenes paremini maaviljelus. Silku, soola, naelu ja tuletikke tuli Soomest, rukis, humalad, naerid, kapsad, kaalikad, hiljem ka kartul Eestist.
Mitmetes Soome ehitistes kasutati Eestist toodud paekivi ja Eestis põletatud lupja. Väidetavalt on Turu toomkiriku põhjaportaal tehtud Lasnamäe paekivist ning Eesti meistrite tahutud. See annab tunnistust, et Eestist telliti ka suuremahulisi kiviraidetöid.
Kui viis aastat Tallinna linna peaarhitektiks olnud Carl Ludwig Engel 1816. aastal Helsingsse pealinna ümberehitustöid juhtima tuli, tõi ta ehitusmaterjalina endaga kaasa Eesti paekivi. Veel nüüdki võime Helsingi ülikooli peahoone trepikojas ja treppidel näha mitut liiki ja värvi Eesti paekivi. Mitu praeguse Helsingi Senati väljaku ümbruse hoonet ehitati Tallinna, Loksa ja Võsu telliskivivabrikute tellistest. Suur osa kesklinnast sillutati Käsmu rannast pärit munakividega. Osa sellest on säilinud Sofiankatu tänaval veel tänase päevani.
Sõbrakaubandussuhted kestsid kuni 20. sajandi kolmekümnendate aastateni. Kaubandussuhetega kaasnesid tihti ka perede omavahelised sõbrasuhted, mis pärandusid ühelt põlvkonnalt teisele. Nii saadi aimu ka teineteise elukorraldusest ja tavadest, keelest ja lauludest, ideedest ja uskumustest.
Kahe maa esimestest sihiteadlikest kultuurisuhetest saab rääkida alates 19. sajandist, Soome ja Eesti rahvuslikust ärkamisajast alates.