Oleks naiivne arvata, et tööandja saaks professionaalidele maksta turuhinnast oluliselt väiksemat palka, kui ta on loonud eneseteostust toetava hea keskkonna. Ebapiisav palk toob kergesti rahulolematuse, aga külluslikust palgast ei piisa, et rahulolematust ära hoida. Nii jõuamegi riigiteenistujate palkade temaatikani. Kui kümme aastat tagasi võis julgelt lihtsustada, et riigisektoris töötas professionaal selleks, et erasektorist parem pakkumine saada, oleks see lihtsustus täna rumal. Avalik sektor pakub täiesti konkurentsivõimelist palka selleks, et takistada erasektoril professionaalide üleostmist. Lisaks palgale pakutakse inimesele võimalust teha vahetult Eesti riigi tuleviku heaks midagi olulist. See on eneseteostuse kontekstis vägagi ahvatlev pakkumine. Nii on paljud head advokaadid aastate jooksul otsustanud hoopis kohtunikuameti kasuks. Vastupidiseid näiteid napib.
Niisiis ei ole täna probleemi põhituumaks avaliku sektori liialt väikesed palgad. Kui doktorikraadiga lektor on oma teadmised noorele juristile 1150-eurose kuupalgaga edasi andnud, võib värske juuralõpetaja asuda juristina tööle 1870-eurose palgaga näiteks haridus- ja teadusministeeriumis. Sellel palgatasemel noore palkamine käib paljudele erasektoris selgelt üle jõu. Õigusmaastikul on kohtuniku ja prokuröri ametikoht jätkuvalt atraktiivne ja hästi tasustatud ka erasektori perspektiivist vaadates.
See ei tähenda aga, et ettepanek palgasüsteemi lahtisulatamiseks oleks põhjendamatu. Probleemi tuumaks on palkade külmutamine ja omavaheline lihtmatemaatiline sidumine ning seda eriti riigi seisukohalt suurema vastutusega töökohtadel. Kui rahvas on avaliku sektori tööandja, peaks meie huvi olema see, et riigile keskse tähtsusega töökohad on mehitatud professionaalidega. Mida me ootame presidendilt või peaministrilt? Milliste isikuomaduste ja oskustega inimesi nendele töökohtadele soovime? Kindlasti soovime, et nad oleksid kõrgelt haritud, elukogemusega, inspireerivad liidrid, rahvusvaheliselt esinduslikud ja samas riigisiseselt kohal ja populaarsed. Selline ametikirjeldus väärib ka tavaperspektiivist erakordset palganumbrit. Sissetulekute sidumine mõne kõrgema ametniku omaga ei võimalda saavutuste esiletõstmist või saavutuste puudumise karistamist.
Palkade külmutamine ja sidumine ei mõjuta ilmtingimata töö kvaliteeti, sest see sõltub inimese sisemisest motivatsioonist, mida palk üksi ei määra. Siiski võib see mõjutada inimeste karjäärivalikuid. Eriti ruineerivalt mõjub talendile see, kui tema panust ignoreerida ja kohelda teda võrdsena samal ametikohal oleva kolleegiga, kes lihtsalt jalgu järele lohistab. Olles rahvana riigi kõrgeimaks tööandjaks, tuleb meil paratamatult suunata pilk töötajate tulemusjuhtimisele. Puudub igasugune mõte peale lihtsa kadeduse, hoida inimesi nende talendist ja tööpanusest sõltumata kunstlikus hierarhias. Sama lubaks välistada palgakõrgenduse saamise lihtsalt järgmisele palgatasemele kandideerimisega.