Seejuures oleme absurdses olukorras, kus riik näitab reisirongiliiklust väga kallina, lisades hinnale kõrged taristu kasutustasud. Samas maksab ta selle raha iseendale – riigi omandis Eesti Raudteele – tagasi. Ehk lõpetaks tsirkuse ja rahastaks Eesti Raudteed otse, nagu riik seda maanteedegi puhul teeb? Nõnda saaksime Eestisse muide nii mõnegi rongiliini, mis end ilmselt ka dotatsioonita ära majandada suudaks: näiteks Tallinn–Keila või Tallinn–Tartu kiirliin. Selle asemel püüab riik ühistranspordi dotatsioonisõltuvust hoopis süvendada.
Kogu plaan seisab silmitsi ka põhimõttelise vastuoluga, kuna inimesi koheldakse ebavõrdselt, lähtudes nende elukohas domineerivast ühistranspordi ärimudelist. Nii linnades kui ka paljudes valdades liiklevad bussid, mida ei rahastata otse riigieelarvest, vaid seda teeb kohalik omavalitsus ise. Seal tuleb sõidu eest ka edaspidi maksta. Lisades siia juurde rongid ja kommertsbussid, leiame Eestis palju piirkondi, kus tasuta liine ei saagi seega palju tekkida. Kuidas põhjendada olukorda, kus ühe piirkonna inimesed saavad tasuta sõita, teise omad aga mitte? See on diskrimineerimine ning otseses vastuolus ühistranspordi kui avaliku teenuse põhimõttega. Kui aga püüaksime seda probleemi lahendada, muutes kogu bussi- ja rongiliikluse tasuta teenuseks, kulutaksime näiteks Harjumaal kaotatud piletitulu katmiseks ära kogu Eestile ettenähtud 21 lisamiljonit aastas. Lisades siia veel teised maakonnad ning võimaliku nõudluse kasvu, jõuame vähemalt 40 miljoni euroni.
Üldisele olukorrale lisab tõsidust asjaolu, et ka mitmed maakondadevahelised avalikud bussiliinid hakkavad tasuta sõitu pakkuma. Seega mõjutatakse ka pikemaid rongi- ja kommertsbussiliine, mis peavad niisamuti majanduslikku kahju kannatama. Veel mõni kuu tagasi räägiti, et vaid maakonnasisene bussiliiklus hakkab priisõitu võimaldama. Ilmselt said asjaosalised isegi aru, et maakonnapiire ületavate sõitude tasuliseks jätmine oleks segadust veelgi süvendanud – kujutagem ette, et samas bussis peaksid olenevalt alg- ja lõppeatusest reisima nii tasuta kui tasulised sõitjad. Pole tarvis just kuigi elavat fantaasiat, et võimalikke piletipettusi odavama sõidu saamiseks ette kujutada.
Ometi unustatakse ära põhiprobleem – bussiliikluse hõredus ja madal kvaliteet. Juba praegu domineerib maal transpordivahendina auto. Seega ei ole usutav, et bussireisijate arvu languse põhjus oleks kõrge piletihind. Pigem põhjustab seda vähenev maaelanikkond, reisijale sobimatu sõiduplaan ja üldine autokasutuse kasv. Enamasti ei suuda maakondlik bussiliiklus graafikute tiheduselt, kiiruselt ega mugavuselt autoga konkureerida. Põhieesmärk on pakkuda piisavaid liikumisvõimalusi neile, kes ei saa või ei taha autot kasutada. Ometi ei suuda bussiliiklus just seda rolli paljudes maapiirkondades juba praegu täita. Eriti madala asutustihedusega piirkondades vajame hädasti raha hoopis investeeringuteks, et luua nutikad süsteemid tihedama nõudebussiteenuse sisseviimiseks. Mujal on tarvis lihtsalt väljumisi lisada, et inimestele paremaid liikumisvõimalusi pakkuda.
Tasuta bussiliikluse sisseviimisel on alahinnatud teema komplekssust ja mõju teistele turuosalistele. Kogu protsessi iseloomustab kiirustamine ja põhjalike analüüside puudumine – seni pole suudetud mitte ühelegi teemat puudutavale probleemile ammendavat vastust anda.