Üksikisiku palga hiiglaslik tõus toob mingi aja pärast kaasa surve järgmise tasandi palgatõusuks, milleks aga võimekust pole. Mis edasi saab, oskab igaüks juba ise arvata, või kui ei, siis vaadaku Eestis ringi.
Kui ettevõtete palgasüsteemi puhul ei saa üle ega ümber eelarvevõimalustest, majandusseisust, tootlikkusest jne, siis üksikute tippude tasude määramisel kaob ratsionaalne selgitus.
Põhjenduseks tuuakse tihti, et selliselt töötajalt oodatakse tulevikus imesid. Tavaliselt neid imesid muidugi ei tule (mõni erand välja arvata) ja tihti lõpetab kõrgele tõstetud tegelane veelgi kehvemate tulemustega kui viletsama töötasuga eelkäija.
Selliseid näiteid on viimase paarikümne aasta jooksul olnud nii ettevõtetes kui ka riigiasutustes, kus poodiumile tõstetuid hiljem samas organisatsioonis või laiemaltki maapõhja kirutakse või tuleb teistel nende töö hiljem ümber teha.
Vastutust, millest armastatakse rääkida, ei paista tihti kusagilt. Kindel on aga see, et kord tõstetud töötasu on raske edaspidi alandada ja selle asemel tekib hoopis järgmise tasandi tegijatel õigustatud ootus samuti märkimisväärseks palgatõusuks.
Seega, kokkuvõtteks: kuni ei suudeta põhjendada suuri palgatõuse, mis on kõigile näha ja riivavad õiglustunnet, kuni pole aktsepteeritavat süsteemi, miks peaks keegi uskuma, et üheks või teiseks asjaks pole riigil/ettevõttel raha? Sel juhul on raske töötajatele ka selgitada, miks alati polegi tootlikkus tähtis. Või miks võib tahta palgatõusu, aga kui seda soovib tavatöötaja, tähendab see, et ta tahab ettevõtte põhja lasta.
Kõige tähtsam on aga see, et kui palkade määramisel puudub loogika ja igasugused raamreeglid, siis ei saa ettevõttes ega riigi majanduses üldiselt mingit stabiilset kasvu või arengut oodata.