Õpilaste hinnetest ja hindamisest räägitakse viimastel aastatel üha sagedamini. Hinded on olnud lapsele ja lastevanematele tagasiside vormiks, et saada ülevaate sellest, kuidas lapsel koolis läheb. Kui laps saab ikka hindeks viie, siis on kõik õnnelikud ja on sõnadetagi selge, et läheb hästi, või kui kahe, siis on asi halvasti, laps õnnetu ja lapsevanem teab, et midagi on valesti.
Mille eest siis hindeid pannakse, kas oleme sellega kursis? Mida hinnatakse, kui kunstiõpetuse tunnis on teema «Sügisene loodus» ja laps saab kahe, kuna värvis puulehed siniseks? Puude lehed ju ei ole sinised, seega kõik oleks justkui õige, ülesanne ongi valesti lahendatud ja seega hinne õiglane, või kas ikka on nii?
Või üks näide ka matemaatikast, kus on selged piirid ja kõigile üheselt arusaadavad kokkulepped, et 2+2 = 4, ja ei mingeid vaidlusi, nagu võib tekkida puulehtede värvidega.
Teises klassis õpivad üle Eesti lapsed korrutustabelit. Algul läheb kõik nii-öelda libedalt, sest selles vanuses lapsed on (enamasti) omandanud peast arvutamise oskuse ja suurem osa lapsi ka naudib seda, sest saab selle tulemusena teada, et ta on «üks nutikas tüüp» ja saab eduelamuse, mida me kõik väga vajame.
Nüüd siis korrutamise juurde tagasi: kuni viieni edeneb korrutustabeli õppimine väga hästi, sest see ei valmista mingeid probleeme. Miks? Erinevalt täiskasvanutest suudavad kaheksa–üheksa-aastased edukalt ja väga kiiresti peast liita – lahutada ja eraldi õppima selleks ei pea. Kuuega korrutamise juures ilmnevad esimesed probleemid ja päevikusse (enamasti e-päevikusse) ilmub esimene neli, aga kõik on ju hästi. Kui aga jõutakse õppimises kaheksa ja üheksaga korrutamise juurde, ilmub hinne kolm. Ja siis? See ju ka hea hinne ja endiselt on justkui kõik hästi. Lapse õpimotivatsioon juba langeb, kuid seda ei märka keegi, lapsele ütleme: «Õpi ja pinguta rohkem.» Olete sellisest olukorrast kuulnud või koguni ise kogenud?