Mul ei lähe vist elu lõpuni meelest üks ilus õhtu eelmisel talvel Kopenhaagenis, kui istusime välismaalastest sõpradega õdusas pubis, arutasime mitu tundi maailmaasju, koostööprojekti, nende elu ja üldse paljude asjade üle. Siinkohal üks tähtis fakt: õhtusöök oli minu kulul, sest teen seda alates 2004. aastast selleks, et lääne inimene ei arvaks, et idaeurooplased tahavad neilt vaid midagi saada. Õhtu oli tore ja naerda sai palju.
Meeldiva vestluse lõpus pöördusin bravuurikalt natuke vähem tuttava taanlase poole küsimusega, kas temagi on enne eestlastega koostööd teinud. Tema vastus oli aga ehmatav: «Ei ole, ainult leedukatega, kes tõmbasid meil naha üle kõrvade.»
Kogu selle õhtu sära oli minu jaoks kadunud. Sain aru, et eestlase maine pole üheksakümnendatega võrreldes eriti muutunud. Mis sest, et meile tundub, et meid ei peeta enam kurjategijateks või slaavlasteks või leedukateks, vaid nähakse ka muud, kas või e-riiki, meie loodust, kiiret arengut ja «meeletut» töökust. Hea kirjutatakse liivale, paha pae peale.
Olin selle vahejuhtumi juba unustanud, kui sattusin juhuslikult vaatama pea korraga kahte Põhjamaade krimiseriaali, kus kurjategija või isegi maffia liige oli ühes eestlane ja teises leedukas, viimane veel eriti koleda välimusega – Leedus käies selliseid ei näegi.
Seejärel lugesin möödunud talvel Taani suurest päevalehest pikka ja analüüsivat artiklit teemal, miks Ida-Euroopal on taanlaste jaoks ikka negatiivne maik juures ja miks «idaeurooplane» tähendab automaatselt kurjategijat või odavat tööjõudu, kes tuleb nende tööturgu solkima.