Maailm on järjest keerulisem ning igapäevakogemus ei oma enam kuigivõrd praktilist väärtust töökindlate poliitikate kujundamisel. Igale keerukale küsimusele on olemas vastus, mis on lihtne, selge ja väär. Sellised tõdemused kõlasid oktoobri alguses toimunud neljandal teaduspoliitika konverentsil sarjast «Teadus kui Eesti arengumootor», mis keskendus teaduse ja riigijuhtimise ühisosa suurendamisele.
Termin «arenguseire» tuli Eestis kasutusse 2006. aastal ja see tuleneb inglisekeelsest terminist «foresight», mis tähendab püüdu vaadata tulevikku, otsida ja tõlgendada varajasi märke olulistest eesseisvatest muutustest. Näiteks märke ühe või teise sektori või tehnoloogia või tarbijagrupi esiletõusust, globaalse kaubanduskliima või rändemustri muutustest ja nii edasi.
Eesti Arengufondi ajal oli arenguseire rõhuasetus võtmevaldkondade leidmisel ja arendamisel. Lennart Merit tsiteerides võib öelda, et otsiti Eesti Nokiat – maailmaturu ärivõimalusi, kus Eesti võiks edukas olla ning tehti ettepanekuid, kuidas neid realiseerida.
Arenguseire liikumisega riigikogu juurde on mandaat muutunud. Kehtiva arenguseire seaduse kohaselt tuleb tuvastada ja analüüsida pikaajalisi arenguid ning koostada alternatiivseid stsenaariume: erinevad argumenteeritud hüpoteesid selle kohta, millises olukorras võime end 10-15 aasta pärast eest leida.
Tegemist ei ole üksnes kõige tõenäolisemate arengute prognoosimisega, vaid isegi vastupidi – seadusandja soov on olnud mõelda avaramalt ning pakkuda välja ka täna radikaalsete või ebatõenäolistena tunduvaid stsenaariume. Seda muidugi eeldusel, et on võimalik loogiliselt põhjendada, miks võime sellisesse punkti välja jõuda. Asja mõte on testida, kui töökindlad on tänased poliitikad, kui arengud ei ole üksnes evolutsioonilised.