Kui suhteliselt infovaesed PR-teadaanded välja arvata, on tehase kohta seni lugeda ja kuulda olnud hämmastavalt vähe. Küsimusi, millele enne ehitamist vastused tuleks leida, on aga omajagu. Tänan kõiki akadeemilisi kolleege Tartu Ülikoolist ja Eesti Maaülikoolist, kes küsimuste püstitamises kaasa on löönud.
Milles seisneb tehase puhul riigi strateegiline huvi?
Riiklik huvi tehase rajamise vastu eeldab, et just inimeste elule tuleks see rajatis mingil moel kasuks. Riik peaks suutma maksumaksjale veenvalt ära põhjendada, et tehasest on kasu rohkem kui kahju. Praegu pole see selge.
Seetõttu on allpool toodud küsimused esitatud just Eesti inimese, mitte näiteks Eesti ahvena või Eesti ilvese seisukohast. Pole tõenäoline, et mistahes nii suurel määral puitu vajava ning suuremahuliste, jõkke ja õhku paisatavate heitmetega tehase rajamine meie eluslooduse jaoks midagi head kaasa tooks.
Seega taandub küsimus sellele, kas meie saaksime tehasest midagi sellist, mis muudab selle rajamisega tõenäoliselt kaasneva keskkonna seisundi halvenemise koos kahjulike kaudsete mõjudega meie jaoks vastuvõetavaks.
Tselluloosi tootmine pole innovaatiline
Arvan, et Eesti puidu väärindamine kohapeal on parem, kui palkide eksportimine. Küsimus on vaid selles, kuidas väärindada. Tselluloosi tootmine pole tänapäeva mõistes innovaatiline – sulfaatkeet, mida tänapäevastatud kujul tehases kavatsetakse kasutama hakata, leiutati juba 19. sajandil.
Kvaliteedihüpe Eesti tööstuses kaasneks hoopis sellise ettevõttega, mis moodsaid tehnoloogiaid rakendades toodaks tselluloosi tootmise jääkidest midagi tõeliselt innovaatilist. Võimalusi on palju, näiteks saab ligniinist toota süsinikkiudu. Paraku on esialgu kavas ligniin koos teiste jääkidega tehases ära põletada. Ühestki konkreetsest plaanist peale tselluloosi midagi muud toota pole seni kuulda olnud.