Tänane ühiskond on üha teravneva probleemi ees, mis seisneb liigses äärmustesse kaldumises. Hetkel ilmneb see teravalt näiteks meie valimisvõitluses. Liialt paljude valimisreklaamide sisuks paistab olevat teistele võimalikult efektsem ärapanemine. Oleks justkui välja kuulutatud võistlus – kes suudab vingemalt teisi maha teha, on võitja.
Kurvaks teeb, kui teisi inimesi alandades üritatakse ennast ülendada. See on nagu mingisugune painaja, mis haarab inimesi enda kütkeisse, sest vastandumist lausa nauditakse.
Kahjuks muutub selline kirglik vastandumise tuhin meile ette antud mustvalge pildina üha ahistavamaks, sest sisulises mõttes jõutakse sellisel moel loosungini «Kes ei ole meie poolt, on meie vastu».
Selle tagajärjel mõistetakse avaramate vaadetega inimesed mõlema äärmuse poolt hukka. Nii taunitakse suuremeelsust ja väiklus kiidetakse heaks. Inimväärikus on ohtlikult taandumas.
Sellises vaimses õhkkonnas on kultuurielule omase hingeharimise asemel kohane leida maailma hädade põhjuseid alati kusagilt mujalt kui iseendast. Ehk siis leida tuleb vaenlane, kes on minu hädades süüdi. Küll oleks hea elu, kui see kõiges süüdi olev vaenlane väljaspool mind ennast, kelle vastu tuleb võidelda, saaks maha surutud ja võidetud …
«Ärge kartke vaeva ja valu!»
Ajaloole toetudes võime näha sellises võitlevas hoiakus lühinägelikkust, mis meie elu paremaks ei muuda. Anton Hansen Tammsaare «Tõe ja õiguse» kolmandas osas ilmneb, kuidas suures võitlustuhinas inimkonna vabaduse nimel võib inimene kaotada hoopis iseenda ja muutuda oma tegudes justkui halastamatuks kiskjaks. Peategelane Indrek elas läbi, et mõisapõletajatest said mitte uue elu loojad, vaid teiste inimeste loodu hävitajad, kes ka ise lõpuks hukkusid.