Sedalaadi uurimistöö, mis kaardistaks ühiskondliku mõtte eestikeelsete põhimõistete (nt rahvas, riik, demokraatia, õigus) kujunemist ja tähendusväljade muutumist ajaloos, ootab alles tegemist. Selleks on vaja uurijate koostööd nii Eestis kui ka väljaspool. Muidugi ei toimu see vaakumis ning paljuski sõltuvad teemad, mille vastu uurijad huvi tunnevad, meie ühiskondade ees seisvatest küsimustest.
Ei saa välistada, et tänapäeva maailmas selgelt suurenev huvi mõtteloo vastu ei ole juhuslik, vaid on seotud meie ajastu vaimuga, kus globaliseeruva maailma probleemide – või moodsamas keeles «väljakutsete» – taustal seatakse taas küsimuse alla mõningaid lääne mõtteloo põhiarusaamu ja -mõisteid. Nende debattide kaja jõuab ka meieni, kui näiteks imporditud orbanistliku ideoloogia vaimus «paljastatakse» lääne liberaalne demokraatia kui vähemuse diktatuur enamuse üle.
Mõtteloo seisukohalt võib öelda, et tõepoolest, demokraatial, nii nagu teistel mõistetel, ei saagi olla ainuõiget tähendust; selle tähendus on aja jooksul kujunenud ning on jätkuvalt avatud tõlgendamisele. Samas aitab mõttelugu aru saada, miks tuleksmõned demokraatia mõiste kasutusviisid siiski välistada – näiteks mõista, et kui me lahutame sellest inimõigused ja seaduste võimu, siis muutub see mõiste identseks ühe teise mõistega, mida tunneme ka ohlokraatia ehk enamuse türannia nime all.
Mõtteloo keskpunktis on jätkuvalt inimene kui uudishimulik olend, kes tunneb kustumatut vajadust maailma mõista ja seletada. Aga nagu Arthur Lovejoy nentis, pole inimene mitte ainult uuriv, vaid ka ratsionaliseeriv loom: arusaam endast kui mõistuslikust olendist sunnib inimest oma käitumist mõistuspäraselt seletama, isegi kui see käitumine on vähemalt osaliselt tingitud irratsionaalsetest tungidest või emotsioonidest. Ei ole juhuslik, et ta kirjutas sedasi 1940. aastal, mil osa inimkonnast paistis olevat hullunud, ent inimvaenulike tegude seletamiseks ja õigustamiseks konstrueeriti näiliselt ratsionaalseid mõtteskeeme, mille juured olid otsapidi lääne mõttepärandis. Just selle mõttepärandi põhjalik tundmine on parim vahend nendesamade lihtsustatud skeemide äratundmiseks. Vaid nõnda saame vastu panna ideoloogiate, propaganda ja keele enda survele ning teha kõik, et olla maksimaalselt vabad oma valikutes.
Pärtel Piirimäe kaitses 2007. aastal Cambridge’i ülikoolis doktorikraadi ning on pärast seda töötanud Tartu Ülikooli ajaloo ja arheoloogia instituudis ideede ajaloo õppejõuna. Ta on Swedish Collegium for Advanced Study (Uppsala) Pro Futura Scientia teadur.
Toimetust ajendas seda esseed tellima diskussioon Tartu Ülikooli mõtteloo professuuri taotlejate – autor on üks neist – venia legendi loengute üle. AK annab kandidaatidele võimaluse tutvustada oma visiooni Eesti mõtteloost.