Loomulikult võib mõista, et lääne pangad, kes muretult jagasid neile riikidele eurolaene, soovivad nüüd anda nad euro trükipresside hoolde. Sel moel saaksid laenajariigid pakkuda turvatunnet kreeditoridele ja vajaduse korral maksta laenud tagasi ise trükitud rahaga, nagu Lõuna-Euroopa riigid on juba tervelt kümmekond aastat teinud.
Bulgaariale, Horvaatiale ja Rumeeniale oma eurode trükkimisvõimaluse andmine hoiaks eralaenud elus ning võimaldaks välisvääringus laenudel aina edasi tiksuda. Kuid nii palju tehislikult odavat laenu paisutaks ühtlasi riiklikke pensione, avaliku sektori palka ja sotsiaaltoetusi. See omakorda tooks kaasa kinnisvaraturu ülekuumenemise ja kiire palgatõusu, mis õõnestaks juba rahvusvahelist konkurentsivõimet.
Tavaliselt mõtleks sellisesse olukorda sattunud riik vääringu kiire devalveerimise peale. Aga et eurotsooni kuulumine selle võimaluse välistab, peaksid rahanduslikult tugevad Põhja-Euroopa riigid taas abistama Euroopa Keskpanka laenugarantiide ja rahaülekannetega ja ühtlasi leppima sellega, et eurotsooni uued liikmesriigid trükivad aina raha juurde.
Lühidalt kokku võttes ähvardab Junckeri plaan kiirendada eurotsooni laienemist hakata taastootma möödunud kümnendi kaost, mis algas Lõuna-Euroopa mulliga ja tipnes Kreeka riigivõlakriisiga.
Viimane aeg võtta mõistus pähe
Junckeri ettepanek laiendada Schengeni ala itta on samamoodi ekslik suund, mis ei võta üldse arvesse viimases aja sündmusi. 2015. aasta üle käte läinud rändelaine näitas selgelt, et Euroopal on liiga vähe kontrolli nii oma sise- kui ka välispiiride üle.
Junckerile meeldib ehk mõelda, et ränne on sealtpeale kahanenud tänu kokkuleppele, mille Euroopa Liit sõlmis Türgiga 2016. aasta algul. Kuid Euroopa piirivalveameti Frontexi andmed näitavad, et rändevoog kärbus pärast seda, kui Austria ja Visegrádi riikide (Tšehhi, Ungari, Poola ja Slovakkia) eestvedamisel oli püstitatud tara Makedoonia piirile.