Euroopa Liit on projekt, mis tekkis sõjaohu kõrvaldamiseks riikide – esmajoones Saksamaa ja Prantsusmaa – vahelt. Selle ülesandega on EL suurepäraselt toime tulnud. Paraku ei ole riikide lepitamine kõik, mida on vaja teha konfliktide välistamiseks Euroopas. EL on jäänud riikide liiduks, visioonid regioonide Euroopast on endiselt visioonid.
Niipea kui kaalul on riigi olemasolu, taaskäivituvad needsamad instinktid, mis on ELile nii võõrad ja vastumeelsed – ürgsed, vägivaldsed instinktid. See, et läänelikud demokraatiad pole omavahel sõtta läinud, ei tähenda, et läänelikult demokraatlik riik loovutaks vägivallata midagi, mis talle kuulub. Vastupidiseid näiteid on – Suurbritannia näiteks, lubades Šotimaa referendumit –, kuid need on erandid, mis kinnitavad reeglit. (Vaadakem mh ka Gibraltarit.)
Riigi institutsioon jääb endiselt ELi Achilleuse kannaks. Liikmesriikide tegevusse sekkub ühendus vaid siis, kui need on väikesed (nagu Austria) või vanemate olijate vaatepunktist vähem tsiviliseeritud (Poola ja Ungari). Selliselgi juhul on tegemist distsiplineeriva moraalilugemisega ja ei millegi enamaga.
EList ei pruugi olla kerge lahkuda, kuid nii paradoksaalne kui see pole, ei kaitse ühendust mitte miski lihtsa reeglitele vilistamise eest. Hispaania on riik, mis on Kataloonias kõigile meenutanud, et tema demokraatia on vaevalt 40 aasta vanune – ehk mitte enam kui pool põlvkonda kinnistunum kui Eesti oma.
Asja ei tee lihtsamaks, et Hispaania unitaarriiklus on ajalooliselt paljas teip sügavatel lõhedel. Kataloonia on riigi kõige väljapaistvam osa majanduslikult, mitte etniliselt eripäralt. Viimane au langeb baskidele, kelle iseseisvuslased Kataloonias toimuvat huviga jälgivad. Mitte ilmaasjata ei ole Hispaania üks neist ELi liikmetest, kes keelduvad tunnustamast Kosovot.