Kohtuliku kontrolli peamist väärtust ei nähta reaalselt tühistatud haldusotsustes. Ka kahtluse korral, kui hinges kripeldab, kas ametnik on meiega õigesti käitunud, peab südame rahustuseks saama paluda asja järele katsuda kogenud ja erapooletul hindajal. Pelgalt vaidlustamise võimalus distsiplineerib riigiaparaati.
Ajalugu on õpetanud, et piiramatu võimutäius ei sünnita head ja tarka valitsejat, vaid viib alati omavolini. Mingist rahva võimust ei maksa unistada, kui ametnikud ei järgi seadusi. Seadusi aga ei järgita, kui puudub erapooletu kontroll. Sõltumatusest pole omakorda juttu, kui enda tuleviku kindlustamiseks peab kohtunik otsustamisel püüdma palehigis kellelegi meeldida: kohtumaja juhile, justiitsministrile, ajakirjanikele või kogu rahva nimel kõneleda üritavale poliitikule.
Vaadates ajalukku, sai teoreetiliselt ametnike peale kohtusse kaevata isegi tsaariajal. Häda oli aga just selles, et kohus polnud teistest võimuharudest piisavalt lahutatud. Täpselt sada aastat tagasi (1917) püüdis kokkuvarisev impeerium veel päästa, mis päästa annab. Kiiruga asuti looma sõltumatut halduskohtute süsteemi.
Kommunistid tegid sellele katsele kiire lõpu Venemaal, kuid mitte Eestis. Juba 1918. aasta 24. veebruari manifestis nõuti, et valitsusel tuleb «viibimata kohtuasutusi sisse seada kodanikkude julgeoleku kaitseks».
Veel Vabadussõja päevil kehtestati «Administratiivkohtu-kord». Selle võimalusi kasutasid Eesti inimesed agaralt. Ainuüksi riigikohtu administratiivosakond (praeguse nimetusega halduskolleegium) lahendas kahe ilmasõja vahelisel ajal üle 16 000 vaidluse. Tegeldi maksude, muuhulgas maiusainete maksuga, maareformi ja pensionidega, aga ka omavalitsuste piiride muutmise asjadega.
Tsaarivõimu ajal väljaõppinud kohtunikel tuli olla teerajaja. Tihti polnud asjakohaseid seadusi. Eesti riigi ehitamisel tuli lähtuda ka «seaduse üldmõttest». Riigikohus võttis järgnevail aastail selge sihi: siirduda politseiriigist õigusriiki. Ametnikel, isegi ministritel – seda koguni sõjaseisukorra erivolituste kasutamisel – tuli hakata kodanikele oma otsuseid põhjendama.
Kuigi Nõukogude okupatsiooni ajaks katkes halduskohtupidamise traditsioon sootuks, polnud 25 aastat tagasi tarvis hakata halduskohtuid üles ehitama nullist. Ka tugeva ajaloolise vundamendi teene on see, et saan lehelugejale soovitada siiralt ja kõhklemata Eesti kohtuid usaldada ning kaevata, kui on vaja.