Kaup või toode?
Reklaamis kasutatav keel on esimene, millega puutume kokku igal hommikul raadiot ja televiisorit avades või postkasti tühjendades.
Vaieldamatult võib kõige suuremaks kaubanduses kasutatava keele risustajaks lugeda kaubandusliku reklaami tegijaid ja levitajaid. See algab kõige elementaarsemast termite tõlgendamisest, milleks on mõiste kaup.
Vaatamata sellele, et meil kehtivates kaubandustegevuse seaduses (§2,4) ja tarbijakaitseseaduses (§2,3), on see kaubanduses üle maailma ühtemoodi kasutusel olev termin mõistena täpselt ära defineeritud, on reklaamijad selle asemel liialt tihti üles näidanud harimatust ja meil kehtivate seaduste ignoreerimist.
Nemad kasutavad selle asemel laialdast tähendust omavat terminit toode. Nimetatud seaduste mõistes on kaup müügiks pakutav või müüdav vallasasi. Kummagi seaduste mõistete hulka ei kuulu toode aga üldse.
Toote mõiste on ülimalt täpselt ja mõistvalt esitanud akadeemik Uno Mereste oma kapitaalses majandusleksikonis, mille kohaselt on toode tootmise tulemusel valminud saadus või kasutuskõlblik teenus (ainetu toode).
Toote õiguslikkust reguleerivad tehnilise normi ja standardite seadus, toote nõutele vastavuse tõendamise seadus, tööstusdisaini kaitse seadus ja teised. Nende seaduste kohaselt on ka tele-, ja raadiosaated, väljaantavad ajalehed ning ka erinevate autorite kirjutatud ja koostatud raamatud tooted, mille õigusliku kaitse kindlustab autorikaitseseadus. Ometi me ei loe, ei kuula ega vaata tooteid, vaid konkreetseid ajalehti, ajakirju, kuulame ja vaatame saateid.
Sellest kõigest tuleb järeldada, et toode ja toodang on üldised mõisted, mille alla mahuvad ka kaubad ja kaubatoodang.