Taasiseseisvunud Eestis valitakse kaheksandat korda kohalike omavalitsuste esinduskogusid, kuid paraku ei mäleta varasemast ajast valimiste eel nii suurt segadust ja määramatust.
Käsil olev haldusreform ei saa olla õigustus, küll aga viitab kujunenud olukord sellele, et reformi elluviimisega on kiirustatud ja mõnigi oluline probleem on jäänud pooliku lahendusega. Piirkondadele sundkorras peale surutud ühinemised ei arvesta kohalikku loogikat ja on kaasa toonud rahulolematuse, mis kandub üle ka valimisteks valmistumisse. Õhus on jätkuvalt uued, teistsuguse argumentatsiooniga ühinemised, mida eirata ei oleks tulevikku silmas pidades kuigi mõistlik.
Lootus, et küll kõik lõpuks paika loksub, ei ole parim lohutus. Näiteks on maavalitsuste käigu pealt ette võetud likvideerimisega õhku jäävatele ülesannetele lahenduse otsimine jäänud uute, just moodustuvate valdade volikogude õlule. Justkui neil selleta peavalu tekitavaid muresid vähe oleks.
Haldusreform ei lõppe valdade liitmise otsuste kinnitamisega, tegelik töö alles algab. Üks kõige tähtsamaid, samas kõige keerulisemaid ülesandeid, mis uute volikogude ees seisab, on liidetud valdade elanike integreerimine ning uue ühendava identiteedi loomine. Aega selleks on napilt neli aastat. Seega on järgnev, kahe valimise vahele jääv periood pikemat perspektiivi silmas pidada otsustava tähtsusega. On tähtis, et eelolevatel valimistel kandideerivad inimesed, sõltumata sellest, kas nad kuuluvad erakondadesse või valimisliitudesse, mõistaksid selle ülesande erilisust.
Teine, aga kaugeltki mitte teisejärguline on kohustus säilitada suurtele muutustele vaatamata maakondlik eneseteadvus, seda olukorras, kus maakondasid seni integreerinud maavalitsusi enam ei ole ja tulevaste valdade liitude kohustused ning sellest tulenev vastutus ei ole samuti veel päris selge.