Eestiski on püütud tõrjuda avalikust keelekasutusest välja selliseid mõisteid nagu rahvad ja rahvused, põliselanikud ja immigrandid, rahvusriik ja kodumaa ning asendada kogukondade, mitmekultuurilisuse ja põhiseadusliku patriotismiga. Justkui oleks sajandeid kasutusel olnud ja väärtustele viitavates sõnades midagi taunimisväärset. Seda kummalisem on häbeneda tõiku, mis on Eesti (ja tegelikult kõigi Euroopa riikide) põhiseaduse aluspõhimõtted.
Kui eirata põhiseaduse preambuli ühemõttelist määratlust, et Eesti Vabariik on loodud Eesti rahva riikliku enesemääramise kustumatul õigusel ja see peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade, siis tekib küsimus, mis mõte Eesti riigil üldse on? Demokraatlikud riigid on loodud rahvaste suveräniteedi väljendusena. Mis ei tähenda, et kogukondlik kooselu ja kogukondade huvide esindamine poleks tähtis ja edendamist väärt. Ent kas rahvast ja kogukonda samastades ei tegeleta mitte avalikkuse lihtsakoelise eksitamisega ja tähelepanu kõrvalejuhtimisega demokraatia arengu tegelikelt probleemidelt?
Mis on siis kogukond? Ega ühest definitsiooni polegi, kogukonna mõiste on ajas kujunenud. Üldiselt on kogukonnana vaadeldud võrdlemisi väikesearvulisi inimrühmi, mida seovad ühine kokkukuuluvustunne, tihedad inimestevahelised sidemed ja enamasti ka teadvustamine ühtse kogukonnana. Kogukond võib põhineda erinevatel alustel – ühisel asualal, sugulussidemetel, kultuurielementide, tavade, väärtuste tunnetamisel. Juba riigieelsest ajast tunneme hõimu- ja külakogukondi, etnograafilisi rühmi (mis Eestis on olnud kihelkonnapõhised), uuemast ajast aga ühistegevusel põhinevaid üksusi.
Kogukonna üks omadus on eristumine teistest kogukondadest, oma eripära väljatoomine ja ühiste huvide edendamine (mis negatiivses võtmes võib avalduda ka onupojapoliitikana või muud laadi korruptsioonina). Ajalooliselt polnud kogukonda kuulumine mitte alati vaba. See kuulus seisusliku staatuse juurde ning inimene pidi mingi kogukonna liige olema, tahtis ta seda või mitte. Muidugi on üritatud kogukonna mõistet ka muuta ja laiendada (näiteks internetikogukond, globaalne kogukond kogu maailma tähenduses), kuid see on pigem retooriline kui sisuline lähenemine, mis kogukonna tähendust hägustab.