Paljude ameeriklaste arvates pidanuks president reageerima sama kiiresti ja kindlameelselt ka läinud laupäeval Ühendriikides Virginia osariigis Charlottesville’is toimunule, kus autoga rahva sekka sööstnud Hitleri-ülistajast nooruk tappis ühe ja vigastas ligi 20 inimest.
«Täpselt sellist keelt keeldus ta (Trump – toim) kasutamast USAs, kus ründajaks oli KKK,» kirjutas ajaloolane Anne Applebaum, viidates endiselt tegutsevale valgete ülemvõimu propageerivale rühmitusele. «Kui see kõik saab läbi, ei taha ma kunagi enam midagi kuulda sellest, kuidas ärimees juhib valitsust poliitikutest paremini,» lisas Applebaum.
Charlottesville’ist laia maailma jõudnud kaadrid näivad uskumatu farsina. Natsilippude, haakristide, sirbi ja vasara ning muude kannatusi tähistavate märkide koht on mäluasutustes. Koos vajalike selgitustega, mis paljastavad olulisi üksikasju kurjuse kohutavast labasusest ja ajaloolisest ebaõiglusest, peavad need sümbolid aitama mõista mitte ainult minevikku, vaid looma meile ka selgema ettekujutuse tulevikust.
Vastasseis Charlottesville’is, mille ajendiks sai linnavõimude kohtus vaidlustatud otsus eemaldada USA kodusõjas orjanduse jätkumise eest seisnud Konföderatsiooni kindrali Robert E. Lee monument, näitas taas, kui haavatav ja lõhenenud on väljapoolt nii võimsana näiv riik.
Kodusõda jätab rahva mällu sügava haava. Soomlaste jaoks on 1918. aasta kodusõda endiselt hell teema, millest räägitakse tundlikumalt kui Talvesõjast ja Jätkusõjast ning mille põhjustatud paineid ja järelmõjusid on suurepäraselt avanud kirjanik Kjell Westö.
Kuigi kodusõjal on Ühendriikide kollektiivses identiteedis suur roll, võib Lee monumenti pidada sümptomiks, mitte põhjuseks. Ka kõigi Ühendriikides asuvate kujude avalikust ruumist eemaldamine ei kaota lõhet sealses ühiskonnas.