Üksikisiku tulumaksul omavalitsuse peamise tuluallikana on mitu häda. Esiteks ei ela inimesed enam oma talus või vabriku kõrval kortermajas. Tööl käiakse kaugel, aina enam rahvast saab lubada endale suvekodu, elatakse kärgelu. Peale selle pole reaalset kontrolli selle üle, kas inimene tõepoolest elab selle omavalitsuse territooriumil, kuhu on rahvastikuregistri järgi sisse kantud.
Kui meenutame, siis Tallinna tasuta bussiliiklus pole mitte transpordiprojekt, vaid inimeste linnaregistrisse meelitamise plaan. Registrikandega sai inimene tasuta bussipileti, aga vastu tuli anda enda tulumaksuosa. Väiksemate võimalustega omavalitsused kasutavad leebemaid mõjutusvahendeid, kes loosib sissekirjutuse teinud elanike vahel televiisori või arvuti, kes annab soodsama lasteaiakoha.
Kolmas suur mõjur on tööstusettevõtete olemuse muutus, vähem inimesi, rohkem tööpinke ja roboteid. Kallis ja head tulu teenivas tuulepargis ei tööta näiteks ühtegi inimest. Üleilmastumine ja üleriigistumine on viinud juhtide ametikohad suurlinnadesse.
Keskerakonna juhitud valitsus raporteeris äsja, et suurendas pisut protsendimäära, mis tulumaksust omavalitsusele läheb. See on õige, aga see ei lahenda põhiprobleemi. Võib-olla Tallinnas, Viimsis või veel mõnes suure rahvaarvuga vallas see süsteem töötab ja toimib, aga kusagil mujal Eestis, kus tuul ajab põldude ja metsade vahel tühja taga ja nelja aasta pärast tuleb 5000 elaniku kriteeriumi täitmiseks uuesti ühinema hakata, vajaks elu hoopis teistsugust lahendust.
Kodanikupalk võiks inimestel asendada sotsiaaltoetuste keeruka süsteemi. Omavalitsustel võiks seda teha ruutkilomeetritulu. Mida suurem, seda rikkam. Vallavalitsus peab teid hooldama, sotsiaalhoolekannet korraldama ja lapsi koolitama. Kõik need teenused on hajaasustusega aladel üha kallimad, sest inimesi jääb aina napimaks.