Statistikat peab õigesti lugema
Aktsiisi pooldajad opereerivad Eesti Vedelkütuseagentuuri kogutud andmetega, mille põhjal Eesti diislikütuse tarbimise graafik on 2016. aastal teinud teatava tõusu. Statistikast on kasu aga ainult siis, kui andmeid õigesti käsitleda ja adekvaatselt tõlgendada.
Nimelt jääb samasse perioodi suuremahuline aktsiisieelne kütuse ette varumise taktika ja arvestada tuleb ka liitlasvägede Eestisse toomisega, mis diislikütuse tarbimisele olulise osa on andnud.
Eesti Õliühing on seisukohal, et statistilised tarbimise numbrid aastate kaupa ei muutu võrreldavaks enne 2019. aastat, kui puudub kütuse varumine eelseisvateks aktsiiside tõusuks.
Läti aplodeerib
Valdkonnaekspertide ja praktilise poolega kokku puutuvate transpordisektori analüütikute hinnanguil on tänu märkimisväärsele hinnavahele viinud viis protsenti tarbijaist oma tankimise Lätti, mis tähendab arvutuslikult Lätile circa 100 miljonit liitrit vedelkütuse tankimist enam ja Eestile 45 miljoni euro ulatuses vähem makse. Läti aplodeerib.
Me konkureerime oma lähinaabritega samal turul ja märkimisväärselt suuremad maksud seavad meid paratamatult kehvemasse positsiooni. Et püsida mingilgi määral hinnakonkurentsis võrreldes teiste riikide vedajatega, peavad meie veondusettevõtted optimeerima sõiduaegade ja tankimisvõimalustega naaberriigis.
Oleme pidanud juba praegu Skandinaaviamaade, kes on meie olulisemad impordi ja ekspordi partnerid, veoringe pikendama, et veokid saaksid tankida odavat kütust Lätis. Seetõttu pikeneb tarneaeg umbes 24 tundi, mis ei ole veondusturu tihedas konkurentsis ja järjest rohkem tarneaegade minimeerimise poole liikuvas protsessis Eesti vedajatele soodne ning seab ohtu Eesti veondusettevõtete konkurentsivõime.