Meile lähimad surrogaatemadust võimaldavad riigid on Venemaa, Valgevene ja Ukraina. Nendes riikides on lubatud nii altruistlik kui ka tasu eest sünnitamine. Eriti halva kuulsuse on omandanud Gruusia ja mitmed Aasia riigid eesotsas Indiaga, mille puhul räägitakse asendusemadusest kui tööstusest, kus saab lapsi piltlikult öeldes valida silma- ja juuksevärvi järgi, mis ei ole kindlasti õige.
Usun, et Eesti peaks vaatama rohkem Suurbritannia, Uus-Meremaa, Hollandi ja teiste sarnaste riikide poole, mis lubavad asendusemadust ainult meditsiiniliste näidustuste korral ja altruistlikel kaalutlustel. Seadusega paika pandud regulatsioon on neis riikides enamasti küll aega ja püsivust nõudev, kuid see tagab protsessi läbipaistvuse, osapoolte õiguste kaitse ja vähendab hilisemaid võimalikke tagasilööke.
Vananeva rahvastikuga Euroopa riigid vaagivad asendusemaduse seadustamist üha tõsisemalt. Mitmetes riikides on käimas arutelud, millisel viisil asendusemadust seadustada. Eestis tõusis küsimus üles 2009. aastal, kui õiguskantsler Indrek Teder võttis tema poole tehtud pöördumise järel seisukoha, et asendusemadust täielikult keelav regulatsioon vajab täiendavat analüüsi.
Õiguskantsler oli seisukohal, et kehtiv absoluutne asendusemaduse keeld riivab tugevalt lapse kandmise võimet mitteomavate naiste õigusi.
Sarnasel seisukohal oli Eesti Bioeetika Nõukogu, mis leidis, et asendusemadus on võimalik vaid mitteärilistel eesmärkidel, kui last soovival naisel esinevad selleks vastavad meditsiinilised näidustused ja kui seadusloomeprotsessi kaasatakse erinevate erialade eksperte.
Ligi kaheksa aastat hiljem ei ole asendusemadust puudutavas seadusandluses kahjuks midagi muutunud, seepärast leiab riigikogu rahvastikukriisi lahendamise probleemkomisjon, et antud teema tuleb taas tõsisemalt päevakorda võtta. Oleme omalt poolt asunud uurima erinevate riikide kogemusi ja ohukohti, mida regulatsioon peab tulevikus kindlasti vältima.
Kavatseme teha omapoolsed ettepanekud, et selle teemaga saaks riiklikul tasemel tõhusamalt edasi minna. Kindlasti ei tohi regulatsiooni kehtestada kergekäeliselt – seda tuleb juurutada järk-järgult olemasolevatest kogemustest ja tagasisidest lähtuvalt.
Eestimaal on oluline iga laps ja pere. Isegi kui asendusemaduse seadustamine teeks aastas õnnelikuks vaid kümmekond viljatut peret, on see kahtlemata seda väärt.