Kui aga arvame, et valitsuse panus riigi majanduse toimimisse võiks olla pisut jõulisem kui lihtsalt «peenhäälestus» või et kiire majanduskasv aitab meil võlakoormast välja pääseda, siis usume, et valitsus püsib õigel teel, kui tahab eelarvet miinusesse lastes kulutada.
Kolmapäeval tõi statistikaamet rõõmusõnumi, mida ei osanud oodatagi – 4,4 protsenti majanduskasvu esimeses kvartalis võrrelduna mullu sama ajaga. See oleks pidanud panema kandled helisema, aga tõi hoopis umbusaldusavalduse riigikogus.
Eesti Panga nõukogu esimees Mart Laar hurjutas juba kaks nädalat tagasi rahandusminister Sven Sestrit eelarvereeglite lõdvendamise eest. Valitsusliit pidas, minister jäi umbusaldusekatse järel ametisse, aga märk on valitsusel küljes. Põlvepikkusele poisikeselegi on selgeks saanud, et praegune valitsus ajab riigirahandusega üht kahtlast asja.
See on kummaline, et 4,4-protsendilise majanduskasvu juures tõtatakse rahandusministrit umbusaldama. Majanduskasv ja ka inflatsioon tähendavad, et ei pruugi täituda Eesti Panga eelarvenõukogu kartus, et riigieelarve tulud on prognoositud liiga optimistlikult. Lugedes Eesti Panga presidendi Ardo Hanssoni ülikonservatiivseid etteheiteid valitsusele, tahaks küsida, et mida ta küll keskpanga nõukogus oma Itaalia kolleegile ütleb.
Vaidluse tuum on selles, et rahandusministeeriumi ja keskpanga analüütikud hindavad majandustsüklit erinevalt. Keskpank vaatab tööturgu, kus palgad ja hõive kasvavad ning tööpuudus väheneb. Rahandusministeerium võtab appi ka jooksevkonto. Nii usub keskpank, et majanduse SKT lõhe ehk kasvupotentsiaal on käes või on isegi juba üle selle. Rahandusministeerium arvab aga, et on veel minna mitme protsendipunkti jagu maad.