Vabaturg on lihtne, kuid mitte probleemivaba. Kahtlused pahatahtlike ja jäätmeid pahatahtlikult käitlevate prügifirmade kohta ei ole kellelegi võõrad. Linnaosades on juba aastaid toimunud avaliku ruumi prahistamine, jäätmed veetakse metsa, kraavidesse või mahajäetud hoonetesse. Paari aasta eest viis Nõmme linnaosavaltisus Värsi tänava garaažide juurest ära sadu tonne jäätmeid. Kõik need olid sinna sokutatud ebaseaduslikult.
Linna kontroll jäätmevedajate üle on olnud piiratud ning see on ilmselt ka üheks põhjuseks, miks korraldatud mudel ennast õigustab. Omavalitsus peab teadma, kes ja kuhu prahti veab.
Korraldatud jäätmeveo plussid ja miinused
Ebavajalike kulutuste ärahoidmine on alati tähtis. Kehtiv jäätmeseadus ja korraldatud jäätmevedu annavad selleks väga hea võimaluse. Korraldatud mudeli puhul tuleb prügiautol/prügiautodel kliente teenindada ainult ühes piirkonnas, kulutades vähem aega, läbides vähem kilomeetreid ja paisates õhku vähem heitgaase.
Kas korraldatud mudeliga kaasneb positiivne keskkonnamõju? Kindlasti. Kahe, kolme või nelja prügiauto asemel saab sama töö ära teha üks. Masinaid on tänavatel vähem ja seega linnaõhk puhtam.
Nõmme tänavad nagu Hiiu tänav, Kadaka puiestee ja mitmed teised on tiheda liiklusega tänavad, kus prügiveo kellaaegadel võib liiklemine nii mõnelgi närve kõditada. Üleliigsetest masinatest vabanedes on liiklus sujuvam ja mugavam.
Korraldatud jäätmeveo korral luuakse eeldused ökonoomsema ja prügivedaja jaoks odavama teenuse osutamiseks. Seega peaks positiivne hinnamõju kaasnema ka lõpptarbija jaoks. Seda kinnitab riigikontrolli 2016. aasta aruanne olmejäätmete kogumise ja taaskasutuse kohta. Aruandes toodi välja, et omavalitsustes kus toimib korraldatud jäätmevedu, on jäätmeveo hind tihti kaks korda madalam kui seal, kus vedu toimub ilma omavalitsuse hanketa.