Tegelikult puudutasid nii Rein Ruutsoo kui ka Ivan Makarov otsapidi tahku, mille tahaksin lisada. See on ajaloost õppimisest – loodetavasti – tekkinud humanistlik traditsioon.
Hierarhiline mõttemudel ei ole alati hea millegi kirjeldamiseks, kuid toogem see hetkeks siia arutellu. Ajalooline narratiiv on tähtis iga rahvuse identiteedi kujunemisel ja seetõttu on eestlastele oma Teise maailmasõja loo rääkimine äärmiselt oluline.
Ent riskides pahandada paljusid häid rahvuslasi (ei ole iroonia), arvan, et narratiivist isegi tähtsam on ajaloo instrumentaalsus. Ehk üritada teha nii, et ajaloolised õudused ei korduks.
«Ajalugu ei korda ennast, kuid see instrueerib,» ütleb ajaloolane Timothy Snyder oma uusimas raamatus «On Tyranny» (Türanniast). «Me pole targemad kui eurooplased, kes nägid demokraatia libisemist fašismi, natsismi või kommunismi 20. sajandil. Üks meie eeliseid on, et me võime õppida nende kogemusest. Praegu on õige aeg seda teha.»
Täpselt. Meie kogemus on, et hukkusid miljonid inimesed, kas natside või kommunistide käe läbi. Eitada Punaarmee rolli nende õuduste tekkimisel või õigustada Molotovi-Ribbentropi pakti tähendab, et valmis tuleb olla praegusteks õudusteks. Saaks ju praegugi massimõrvu põhjendada «ajaga, mis on selline», «vajadusega kaitsta Venemaa läänepiiri» või lihtsalt Venemaa õigusega omada kohta päikese all. Küüditamise resolutsioonist kõrvale jäämine tähendab muu hulgas, et ollakse valmis praegugi küüditama. Kui on vaja.
Loomulikult on Teine maailmasõda ka venelaste lugu. Nelkide toomine pronkssõduri juurde ja lein on täiesti arusaadavad tegevused. Mälestamisega aga lähevad lood keerulisemaks.