Raske öelda, kes võiks pidada end kuulsamaks saunamaaks, kas Soome, Eesti või Läti, kuid ühes asjas on nii soomlased, mulle tundub, kui ka lätlased meist ette jõudnud. Juunis 2011 andis Soome Saunaühing oma riigi välisministeeriumile üle «leilivaimu auhinna» (Löylynhenki-palkinto) selle eest, et ministeerium on arendanud «saunadiplomaatiat».
Tõepoolest, kui Euroopa Komisjon soovis viimaks ehitada Brüsselisse sauna, siis anti see tähtis ülesanne lahendada soomlastele.
«Saun kujundas avameelse õhkkonna,» meenutab Jan Store, kes juhtis 2008. aastast alates viis aastat Soome Vabariigi esindust Brüsselis. «Me pidasime konfidentsiaalseid vestluseid mistahes teemal, mida võite ette kujutada. Olen üsna kindel, et kui eurotsooni kriisiläbirääkimised oleksid toimunud saunas, oleksid need olnud märksa edukamad!»
Siinkohal täpsustan lugeja selguse huvides, et sauna teema ei ole käesoleva kolumni teema ning ridade vahelt tuleks leida palju olulisemat. Millest me siis räägime? Esimesest juulist hakkab Eesti Euroopa Liidu Ministrite Nõukogu eesistujamaana võõrustama mitmesuguseid vippe. Sellega on aga seotud hulk väljakutseid. Vaatame suurt plaani ning räägime kahest olulisemast väljakutsest.
Esimene väljakutse. Mulle on jäänud mulje, et üldsus, aga ka meie poliitikud peavad eesistumist suurepäraseks võimaluseks õpetada Euroopa Liidule, kuidas tuleks asju ajada. Näiteks, millised on olnud meie edusammud ID-kaardi juurutamisega. Või siis saavat eesistumise ajal kujundada ühenduse agendat Eestile meelepärases suunas ning teha Eestit suureks.
Olles eesistumise eel koolitanud meie ametnikke avaliku esinemise vallas, pole mul õnneks suuri kahtlusi meie (heas mõttes) bürokraatia osas. Nad jagavad arusaama, et ajaloo jooksul on ELi eesistumisest kujunenud sekretär, kes tegeleb kogu masinavärgi haldamisega, ning läbirääkija, kes otsib vaidlusalustes küsimustes kompromissi kogu (ja ma kordan – kogu) ühenduse huvides. Vastupidine jutt või teod kõrgelt poodiumilt oleksid kohatud.