Maju tagastades leiti eri sihtgruppide huve kaaludes, et seniste elanike õigusi on võimalik kaitsta riigi kontrolli all toimiva üüriregulatsiooni ning külmutatud üürihindade alusel ja varade mittetagastamisega tekiks suurem ülekohus. Kokku tagastati üle 11 000 ehitise, mis üldiselt olid riigi kui omaniku hoolimatust tunda saanud ja vajavad remonti.
Tõesti, tagastamisel ei arvestatud asjaolu, kas vara ostmiseks võtud laen oli kustutatud. Kuid samavõrd ei võetud arvesse ka seda, et neid natsionaliseeritud maju kasutati aastakümneid üldrahvalikuks hüvanguks tasuta, ilma et see külmale maale saadetud omanikele midagi sisse oleks toonud või kodurõõmu pakkunud.
Sundüürnike murede kõrval tuleb otsa vaadata faktile, et omanike klassile sai osaks ennekuulmatu represseerimine. Kümned tuhanded deporteeriti neljakümnendatel Siberisse ning sealt põlatutena naastes olid nende natsionaliseeritud talud ja kodud hõivanud uus avangard ja parteinomenklatuur.
Rohkem kui 70 000 inimest olid sunnitud sõja jalust põgenema läände ja nende vara jäi nõukogude ühiskonna tarvitada. Kasutades sundküüditamise mõistet tagastatud majade üürnike puhul, devalveerib Lenk rahva jaoks julmima ajaloosündmuse tähendust.
Olgem ausad, hilisemad sundüürnikud olid nõukogude perioodil oma eluruumide kasutajad ENSV elamukoodeksi alusel ja mitte omanikud. Õiguslikus mõttes nende kasutajapositsioon tagastamisega ei muutnud. Kas üürileandja on riik või eraomanik, on emotsionaalne küsimus. Ja emotsionaalselt oli see omanikule ja üürnikule raske üleminek, tuleb tunnistada.
Praegused põlvkonnad peavad üürikorterites elamist loomulikuks ja nii on see igal pool Euroopas. Kodu üürimine annab elule mobiilsust ja väldib suuri kapitalimahutusi. Riik ja omavalitsused lõid sundüürnikele mitmeid erandeid ja soodustusi uue elamispinna saamisel ja tagastatud majade võõrandamisel sätestati üürnike ostueesõigus. Kõigini ei ole need hüved jõudnud.