Avalikult on Haridussilmas kättesaadavad andmed selle kohta, millised on erinevate koolide ja õppekavade lõpetajate tööhõive ja sissetulekud. Hiljutised Statistikaameti andmed näitasid, et kutsehariduse lõpetanute tööhõive on praegu kõrgem kui kõrghariduse omandanute oma.
2016. a tulemustes paistab silma ka suur kutsehariduse lisandväärtus hõive osas (82,1%) nii kõrghariduse (75,5%) kui ka üldkeskharidusega (71,2%) võrdluses. See kõneleb sellest, et kutsehariduse omandanud inimesed on praegu tööturul väga nõutud. Oleme ju näinud ka vaeva, et muuta õppekavad väljundipõhiseks ning ühena vähestest riikidest oleme üks ühele sidunud meie kutseharidussüsteemi kutsekvalifikatsiooniraamistikuga.
Kõik meie koolid peavad olema valmis selleks, et neid eesmärke täita: toetada õpetajat, palgata parimaid spetsialiste, juhtida noort lõpetamise suunas ja anda talle vajalikud oskused elus hakkama saamiseks. Seda peab toetama kutsekoolide rahastamismudel, mille uuendamiseks oleme pikki ettevalmistusi teinud.
Selleks, et tagada sarnaselt üldhariduskoolidele tugispetsialistide olemasolu kutsekoolides, on meil vajalik eelarvesse lisada 3,25 miljonit eurot ja olen võtnud endale eesmärgiks see ka tagada. Rahastamismudel tervikuna peab aga arvestama koolide pingutusi heade haridustulemuste saavutamisel, ning tagama korraliku baasrahastamise, mis ei sõltu pelgalt ühe aasta vastuvõtu või lõpetajate arvu kõikumisest või tööturu muutustest.
Nii kutsehariduse maine kui tuleviku kujundamisel on väga oluline roll tööandjatel. Kui palju on tööandjad valmis ise panustama oma valdkonna töö- ja karjäärivõimaluste tutvustamisse ja propageerimisse? Kas nad on valmis pakkuma praktikavõimalusi või osalema töökohapõhises õppes? Millised on töötajate töötingimused ja palgad? Mis on need sõnumid, mida tööandjad ise ühiskonnale annavad, olgu siis avalikult või varjatult? Paljud tööandjad ja ettevõtted on täna juba meie haridussüsteemi panustamas – tihti ilma suurema kärata.