Mida ootavad televaatajad?
Vaataja ootab kolme õhtut mais. Eriti seda laupäevast finaali ja iseäranis siis, kui oma riigi laul on õnnelikult finaali jõudnud. Vaataja teab, et Eurovisioon on telesaade, mitte spordivõistlus, ja alles päev või paar tagasi on ta olnud täiesti rahul oma artistide etteaste finaali jõudmisega. Finaaliõhtul januneb ta esikohta. Vaataja ennustab, kritiseerib, arvutab, elab kaasa. Emotsioonide saluut on seda tugevam, mida kõrgem on koht lõputabelis. Õnnejoovastus tuleb kindlasti võiduga, rahulolu ka tagasihoidlikuma finaalikohaga. Nii kordus see tänavugi. Vaatajahuvi langes, kui omasid finaalis ei olnud. Eurovisiooni-usk kõigub vastavalt sellele, kuidas oma riigi esindaja lõppvõistlusel paigutub.
Teema jääb ajakirjanduse toel üles vähemasti kaheks-kolmeks nädalaks pärast finaalsaate toimumist. Järelleilist käivad läbi kõik asjaosalised ning jaanipäeva lähenedes pinge raugeb, et sügisel uuesti üles kerima hakata.
Mida ootab osalev teleorganisatsioon?
Teleorganisatsiooni, meie puhul ETV huvi on kahtlemata kõrge vaatajaarv. Konkurents teleturul pole ju kusagile kadunud. Ehkki aastate jooksul on vaatajate hulk mõnevõrra kõikunud, pole laias laastus põhjust muretseda. Ja muidugi, see on võimalus loominguks ja oma professionaalsete oskuste arendamiseks.
Oluline on laulu valik, täpsemini valikusüsteem ning valitud loo etteasteks vormimine ja turundamine. Muidugi ootab produtseerija head esinemispositsiooni poolfinaalis ja pääsu finaali.
Laulu valimiseks on erinevaid võimalusi. Meie siin Eestis oleme lähtunud tõsiasjast, et Eurovisiooni lauluvõistluse puhul on tegemist televisiooniga selle kõige ehedamal kujul. Seetõttu tehakse valiku tarvis terve rida saateid ja üks finaalsaade, kus võitja valitakse teatud meetodi abil – rahvusvaheline žürii, rahvahääletus, kohalik žürii või nende kombinatsioonid. Laule valitakse väga erineval viisil ja meilgi on neist mitmeid katsetatud. Nii näiteks võib teleorganisatsioon teha osalemiseks ettepaneku kindlale lauljale/lauljatele või tellida laulu mõnelt heliloojalt n-ö rätsepatööna. Tehakse konkursse laulu saamiseks ühele kindlale artistile või kollektiivile. Tellitakse laul koos esitaja(te)ga mõnelt solistilt või ansamblilt, korraldatakse avatud konkurss jne. Rahvuslik teleorganisatsioon on oma valikutes vaba. Vahel aitab otsustada ka rahakoti paksus. Õigemini selle kõhnavõitu sisu. Igatahes, kuidas telejaam otsustab, nii on – pole mõtet kritiseerida, et neil seal pole rahvas hääletanud või pole olnud nii või teisiti. Valik on nende!