Huvitav küsimus on, miks ikkagi koostas üks eelmistest sotsiaalministritest just selliselt sõnastatud määruse eurorahastuse taotlemiseks, mille alusel praktiliselt ükski kogukonnas sündinud väikeprojekt eurotoetusele ligi ei pääsenud: ei aastaid pooleli olev ja isegi «Jõulutunnelist» kopsaka annetuse saanud Maarja Päikeseküla, ei Autistika keskus, ei Pällo Noortekodu, Meiela, Käo kodu. Enamik neist ei saanud isegi taotlust esitada, kuna ei vastanud meetme tingimustele. Kogu väljajagatud raha said enda valdusse suurfirmad või siis mõned väiksemad, kes nimetatutega nende pakutud tingimustel käed lõid.
Nii juhtus ka Tallinna abilinnapeaga, kes oma teada andis ASile Hoolekandeteenused allkirja hoone ehitamiseks tallinlaste jaoks, kuid hiljem selgus, et riigifirma oli teda ninapidi vedanud: kõik kohad täidetakse mujalt Tallinna toodavate hoolealustega, kes aga muutuvad siia jõudes tallinlasteks, kellele peab linn sotsiaalteenuseid pakkuma. Isegi siis, kui paljud põlistallinlased oma kodudes abita on.
Vassimiste ja keerdkäikude rida võiks siinkohal veel lehekülgede kaupa pikendada. Samuti spekuleerida, kuhu siis ikkagi raha kaob ja miks just sinna.
Seega vajaks reform erihoolekandes, hoolimata sellest, et ta on alanud, kiirelt uut plaani. Mis hetkel teha tuleks, on järgmine:
- Juba tehtud otsused tuleks läbi vaadata ja nende hulgast päästa veel, mis päästa annab, näiteks võiks jätta suuremas osas edasi tegutsema Sõmera kodu Saaremaal, loobuda mitme heas korras asutuste sulgemisest jne.
- Veel jagamata euroraha tuleks aga suunata üksnes tegelike kogukonnaprojektide rahastamiseks, mille juures kommertsfirmad, sh riiklik aktsiaselts, tuleks taotlejatena põhimõtteliselt kõrvale jätta.
- Valdkonna juhtidel tuleks aga hoolega läbi lugeda, mis on kirjas sotsiaalministeeriumi enda tellimusel Tallinna ülikooli sotsiaalteadlaste, sh töögrupi juhi, ühe Euroopa parima kogukonnahoolduse asjatundja Zsolt Bugarzski koostatud analüüsis ja soovitustes erihoolekande reorganiseerimiseks Eestis.
- Seejärel tuleks pädevate ja isiklike majandushuvideta inimestega maha istuda ja teha plaan, kuidas mõistliku perioodi jooksul anda kogu riigi äriühingule kuuluv kinnisvara üle omavalitsustele /kogukondadele, koos kohustusega jätkata (riigipoolsete pearahamaksetega) kulusäästlike ja kliendisõbralike teenuste osutamist kogu erihoolekande sihtgrupile.
Tuleb ka tunnistada, et Eesti sotsiaalsüsteemi üks suuri probleeme on ministrite liiga kiire vahetumine. Seetõttu olemegi olukorras, kus ministrid lahkuvad enne, kui asjast aru saama hakkavad ning otsuste tegemine on läinud üle ametnike kätte.
Viimastel aga puudub lõppvastutus riigis toimuva eest. Nii kannabki meie sotsiaalsüsteem kitsa vaate pitserit, kus mängivad ka isiklikud huvid, aga võib-olla hoopis totaalne ainese mittetundmine.