Mees-toitja ja naine-koduhoidja
Aga tulgem tagasi lähiminevikku, kus suhtumise muutumist võib täheldada lausa viimastel aastakümnetel. Paradigmad on muutunud ja inimestele on hakanud, nagu ikka sellistel puhkudel, tunduma, et nad on tegelikult kogu aeg niimoodi arvanud. Kas mäletate veel 1990. aastate esimesi naisliikumisaktsioone? Üks põhinõudeid oli tollal soov, et meestele makstaks suuremat palka, siis saaksid naised jääda koju pere ja kodu eest hoolitsema! Sest nii oli ka läänes või vähemalt uskusid raudse eesriide taga üles kasvanud ja alati tööd rabanud naised, et läänes nii oli.
2000. aastate keskpaigast alates olen lugenud loenguid soorollidest ajaloos. Enam-vähem samal ajal esimestega neist hakati meedias rääkima ja kirjutama sellest, kuidas kahjuks olevat Eestis veel väga levinud ettekujutus mehest kui toitjast, raha kojutoojast, ja naisest kui koduhoidjast. Küllap mingites ringkondades oligi, igas ühiskonnas leidub erisuguste tõekspidamistega seltskondi. Väide ise baseerus siiski ilmselgelt lääne ajakirjandusel, mille seisukohti usinalt meilegi kopeeriti.
Mäletan rohkeid arutelusid teemal mees-kui-toitja nii omaenda sõprusringkonnas kui ka üliõpilastega, kuid ei mäleta kedagi, kes väitega tollal nõus oleks olnud. Eestis nii ei arvata, usuti. Ajalehest lugedes saime esimest korda teada, ütlesid üliõpilased.
Oma ringkonnal baseeruvad arvamused on libe tee järelduste tegemiseks. Ei saa siiski mainimata jätta, et olen puhtalt iseenda huvi pärast tõstatanud sama küsimust aina uute ja uute üliõpilastega paljude järgnevate aastate jooksul. Vähemalt selle pisitillukese valimi põhjal otsustades on suhtumise muutumine selge. Kui 2000. aastate teises pooles veel leiduski kahtlejaid, siis nüüdseks on juba palju aastaid absoluutselt kõik üliõpilased kindlad, et mehe kui raha kojutooja kuvand ongi Eesti ühiskonna vana ja traditsiooniline tõekspidamine. Aga traditsioonilisus õigustab suure osa inimeste jaoks ükskõik mida.
Siin me nüüd siis oleme, oma varem või hiljem tekitatud ühiskonnaga, milles sugude võrdõiguslikkuses jääb nii mõndagi soovida. Minus kripeldab siiski kahtlus, kas Eestis ajalooliselt on ikka alati olnud levinud needsamad soostereotüübid ja suhtumised, mis lääneski. Kas see aitab kaasa naiste ja meeste võimaluste võrdsustumisele, kui me juurutame uusi pseudoajaloolisi argumente esimese öö õiguse stiilis? Esitame sajand tagasi tekitatud ettekujutust vooruslikkusest kui Eestile ja eriti eesti naisele igiomast?
Äkki on meilgi omad merenaised nagu Islandil, kes vaid ootavad, et ajaloolased nad arhiivitolmust puhtaks raputaksid.