:format(webp)/nginx/o/2017/02/10/6325837t1h77d4.jpg)
Rail Balticu vastased pole mind seni veennud. Masinapurustamise maik on nende väidetel minu jaoks juures. Eelistan iga kell selliste asjade käsitlemise puhul ratsionaalsust emotsionaalsusele ja siinkohal on Rail Balticu vastased vindi üle keeranud.
Kindlasti on hiiglaslikul raudteeprojektil omad miinused. Kas selle ehitamine ja hilisem liiklus häirib mingil määral nende asulate elu, kust see hakkab läbi kulgema? Tõenäoliselt. Kas osa loomade tavapärased liikumisrajad lõigatakse läbi? Arvatavasti. Kas see kõik pole tulemust väärt? Viimaste aastate väitlused on näidanud, et vastus sõltub rohkem usust kui argumentidest.
Eile avalikustati Riias Rail Balticu foorumil Ernst&Youngi tasuvusanalüüs, mis peab Rail Balticut väga tulusaks projektiks. Analüüs näitab, et projekt on majanduslikult ja rahanduslikult elujõuline ning selle mõõdetav sotsiaal-majanduslik tulu – hinnanguliselt 16,2 miljardit eurot – kaalub kaugelt üles siseriiklikud investeeringud. Tegu on juba mitmenda Rail Balticu tasuvust kinnitava tõsiseltvõetava uuringuga.
Kas nüüd, pärast mitmekordset kinnitust, võib loota, et vaidlused on päevakorrast maas ja pikette enam ei peeta? Ei, muidugi mitte. Selle asemel on oodata Rail Balticu vastaste ägedaid sõnavõtte, uusi vandenõuteooriaid ja süüdistusi valetamises. Valetavad valitsus, ära ostetud ajakirjanikud, nendesamade analüüside ja uuringute koostajad. Kindlasti veel keegi, kelle süüdistamiseni pole veel jõutud.
Vaevalt saaks Rail Balticu vastaste hääl nii tugevalt kõlada, kui üks erakond poleks selles näinud võimalust oma populaarsust kasvatada. Nad mängisid õigele kaardile, nende reiting on viimaste küsitluste järgi kõrgemal kui kunagi varem.
«Ainus, mis liigutab poliitikuid, on hirm valimistel peksa saada,» ütles Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna aseesimees Martin Helme laupäeval Tallinnas Rail Balticu vastasel meeleavaldusel. Poliitikuna ta kindlasti teab, millest räägib, ja sel teemal on EKRE end kõvasti liigutanud. Iseenesest pole opositsioonis oleva erakonna puhul enda valitsusele vastandamises midagi erilist, nii on see ikka käinud.
Kas aga laupäevasel piketil osalejate enamus on tuttav selle projekti majanduslike argumentidega või tähendab Rail Baltic neile eelkõige risti üle Eesti kaardi tõmmatud veritsevat haava? Just sellist jõulist visuaali kasutavad vastaste eestkõnelejad.
Just sellepärast nad mind ei veenagi. Liigsed emotsioonid ja vandenõuteooriad viivad kõik lõpuks samasse soosse, kus on juba ees lame maa ja reptiilid. No ei ole tõsiseltvõetav. Pigem loen rahvusvahelise suure konsultatsioonifirma analüüsi, sest usun, et seda tehes ei pea ma muretsema, kes mis eesmärgil parasjagu minu ajusid peseb.