Tundsin, et viis aastat on piisavalt pikk periood, et võtta aeg ja rääkida ministeeriumis keskuse muredest, positsioonist valdkonnas ning üldiselt arenguvõimalustest. Palusin end vastu võtta ja leppisime kokku kultuuriväärtuste asekantsleriga kohtumise 7. veebruariks.
Selle vestluse käigus sain muuhulgas teada, et kaalumisel on keskuse väljaviimine Tallinnast. Küsimusele, kes kaalub, kuidas seda tehakse ja kas saame kaasa rääkida, ma konkreetset vastust ei saanud.
24. märtsil lugesime aga juba lehest, et otsus on tehtud, seetõttu ei saa ma kuidagi nõus olla asekantsler Tarvi Sitsiga, et keskuse väljaviimise otsuseni on jõutud samm-sammult ning keskus on olnud protsessi kaasatud.
Tõsi, meilt küsiti möödunud sügisel põhjendusi, miks keskus peaks asuma Tallinnas, kuid ei küsitud, kas põhimäärusest tulenevalt saab keskuse mujale kolida. Jah, jättes sisulised argumendid kõrvale ning vaadates üksnes põhiülesandeid, võib väita, et saab. Peaaegu kõiki Tallinnas paiknevaid asutusi ja organisatsioone saab Tallinnast välja viia.
Ent küsimus ei ole ju väljaviimise võimalikkuses, vaid selle vajalikkuses ja otstarbekuses. Kas asutuse väljaviimine on mõistlik, mis eesmärgil seda tehakse ja millist mõju see avaldab valdkonnale tervikuna pikas perspektiivis?
Me keegi ei tea seda, ka ministeerium on tunnistanud, et analüüse ega mõju uuringuid tehtud ei ole. Sellest ka keskuse küsimus, mille põhjal otsus tehti. 5. aprilli kohtumisel saime vastuseks, et see on poliitiline otsus ning midagi polnudki vaja enne analüüsida, kui otsus tehtud. Kas see pole siiski kummaline otsustamisprotsess, mis minu arvates on kulgenud tagurpidi?