Vilets finantstoode
Kui tudengid ei võta laenu, ei saa sellest automaatselt järeldada, et neil on raha niigi küllalt. Tõenäolisem on, et pakutava laenutoote tingimused ei ole piisavalt soodsad ahvatluse või võimaluse tekkeks. Kui turul on vilets toode, siis tuleks toote, mitte potentsiaalse tarbija ümberkujundamisega tegeleda.
Fakt, et õppelaen oma praegusel kujul ja suuruses ei vasta tudengite vajadustele, on aastaid teada. Oma pöördumistes ja poliitika dokumentides juhib sellele igal aastal ja mind üllatavalt leebes vormis tähelepanu üliõpilaste esindusorganisatsioon EÜL. Valitsus ega riigikogu pole aga viimastel aastatel saanud mahti õppelaenu käsitlevat seadust nende soovide kohaselt muuta.
Ühiskonna vanemate elanike ootuste järgi peaks järgmised sugupõlved edukat karjääri tegema ning õnnelikku ja jõukat elu elama just Eestis. Ka ülikoolis õppima asuva noore endastmõistetav eeldus peaks olema seesama. Lai maailm on tore küll, aga kodus on kõige parem. Sellega koos peaks muu hulgas ka toimiva laenumehhanismi abil soosima seda, et noored oma haridustee rahastamise eest ise ja varem suurema vastutuse võtaksid.
Nagu võrdlevast uuringust äsja selgus, pole eestlased mingid laenupelgurid võrreldes lätlaste ja leedulastega. Auto ja eluase võetakse meeleldi laenu peale, miks mitte siis ka õppimine? Piinlik isegi võrdlusesse panna, aga kui keskmise autoliisingu väärtus on 14 000 eurot, siis sama summat õppelaenuna praegustel tingimustel polegi võimalik saada, sest juba 2009. aastast muutmata õppelaenu maksimumsumma on 1920 eurot aastas. Aga haridus on eluks ajaks, auto vaid mõneks aastaks.
Kui laenu on võimalik saada nii vähe ja nii kehvadel tingimustel, pole imestada, et selle järele nõudlust pole. Korraliku finantstoote puudumine tähendab aga varjatud kannatusi lapsevanematele, võimalikku langust õppekvaliteedis ning vildakat signaali noortele Eesti tuleviku osas. Seda kõike on lihtne muuta.