Reservid mitte ei kasvanud, vaid kahanesid
Avalikkusele on seadusemuudatuse vajaduse selgitamisel räägitud, et varasemate aastate ülejääke pole mõtet reservi koguda ajal, kui on vaja majandust elavdada.
Viimases olemasolevas, eelmise aasta lõpu seisuga koostatud rahandusministeeriumi majandusprognoosis on eraldi peatükk valitsussektori likviidsete finantsvarade kohta. Sellest nähtub, et keskvalitsuse reservid on 2014. aasta 1,179 miljardi euro tasemelt kahanenud 490 miljoni euro tasemele tänavusel aastal. Seega kolme viimase aastaga on keskvalitsuse reservidest ära kulunud üle poole. Kohalike omavalitsuste ja sotsiaalkindlustusfondide reservid on püsinud enam-vähem samal tasemel.
Defitsiidipoliitika on vastutustundetu
Eelarvepuudujääk praeguses majandustsüklis ei ole millegagi põhjendatud. Eesti majandusele on juba pikemat aega iseloomulik, et tööhõive püsib kõrgel tasemel ja ettevõtetel on pigem tööjõu puudus. Riigipoolsete stiimulite lisamine nõudluse poolele süvendaks probleeme majanduses veelgi.
Teiseks, defitsiit on sisuliselt ülejõu elamine ja tulevaste aastate eelarvetulude ette ära kulutamine. Ajal, kui maksutulude juurdekasv on väga hea, oleks ülejõu elamine ehk kulutamine rohkem kui on tulusid vastutustundetu. Selle üle, et maksutulude hoogne kasv ei kesta igavesti, praegune valitsusliit ei muretse. Ka praegused madalad riigvõlakirjade intressid võivad tulevikus kasvama hakata.
Euroopa Liidu liikmesriigid teevad suuri pingutusi, et eelarvedefitsiiti vähendada. Riikide kogemus ütleb, et puudujääki kasvatada on lihtne, puudujääki kontrolli alla saada ja seejärel tasakaalujoonele tagasi tulla aga ülikeeruline. Riikide viimaste aastate pingutused on siiski hakanud vilja kandma, Euroopa Liidus keskmiselt langeb eelarve defitsiit 1,9 protsendi tasemelt 2016. aastal 1,6 protsendi tasemele SKT suhtes 2018. aastal. Eesti aga liigub täpselt vastupidises suunas.
Valitsusliit on kõrvale heitnud eesmärgi taastada varem kogutud aga tänaseks kahanenud reservid. Jääb mulje, et valitsusliidu hinnangul on globaalse majandusarengu riskid maandatud ja tuleviku ohtudele praegu mõelda pole vaja. Tänu kasvavale sisetarbimisele, kõrgele tööhõivele ja kiirele palgakasvule on maksutulude laekumine hetkel väga hea.
Võib olla üsna kindel, et eelarvetasakaalu eestkõnelejatelt tuleb uuenduslikke ideid rahandusreeglite muutmiseks veelgi. 115 miljonit eurot täiendavat laenuraha aastas pole ju ometi selline summa, millega viimased 17 aastat paigal seisnud majandust käima saaks tõmmata.