Kõik see päädis 2011. aastal sellega, et riigikogusse valiti üksnes neli erakonda ja 2012. aastaks jõuti arusaamades demokraatiast juba nii kaugele, et kavatseti seadustada täiendava riigieelarve toetusega neli ametlikku maailmavaadet. Enamatele maailmavaadetele ja vabadele ning sõltumatutele kodanikele poliitikas kohta enam ei nähtud.
Konkurentsi asendab korruptsioon
Poliitilise konkurentsi sulgemise tagajärg on paraku massiline poliitiline korruptsioon. Sellise korruptsiooni üks erivorme on sundparteistamine, mis seab ükskõik millisel avaliku sektori tegevusalal eduka karjääri tegemise eeltingimuseks mitte kodanike erialase pädevuse, vaid kuulumise võimuerakonda, mis kindlustaks võimuerakonnale tagasivalimise.
Ühiskonnas normaliseeriti arusaam, et olümpiakomitee juhiks, õiguskantsleriks, kõrgeima kohtu ja rahvusringhäälingu esimeheks saamisel tulebki kasutada poliitilise liftina Reformierakonda. Hakkas levima arusaam, et kui sa ei kuulu võimuerakonda, jäävad ka ärid kiratsema või omavalitsused ELi rahastuseta.
Teine enamlevinud korruptsioonivorm on seotud riigi- ja munitsipaalettevõtete ning sihtasutuste nõukogude poliitiliste määramistega. Eesti Energia nõukogu liikmele ehitati katlamaja. Estonian Airi nõukogu asus juhtima võimuerakonna suurannetaja. Korruptsioon Tallinna Sadamas on õnneks siiski saamas kohtulikku lahendit.
Kolmas laialdaselt levinud korruptsioonivorm on selline, kus poliitilistel ametikohtadel olevad isikud kasutavad nende käsutuses olevat avalikku ressurssi (eelarvevahendid, ametiruumid, ametiautod, kontori- ja sidevahendid, tööaeg jms) erakondlikes huvides.
Siin on kõige masendavamad näited seotud Keskerakonna ainuvõimuga Tallinnas, mis on allutanud omavalitsuse finantseeritava meediategevuse oma erakonna poliitkampaania eesmärkidele ja huvidele.
Unistus kaheparteisüsteemist