Täna Vatikanis aset leidev Euroopa Liidu riigipeade ja valitsusjuhtide ajalooline kohtumine paavst Franciscusega on kahtlemata väga märgiline sündmus. Selle tähelepanuväärsus seisneb pöördumises juurte juurde – mitte ainult Euroopa Majandusühenduse (EMÜ) asutamislepingu sõlmimise paika Roomasse, vaid Euroopa religioossete juurte juurde, mille üks olulisemaid sümboleid Rooma-Katoliku Kiriku pea kindlasti on.
EMÜ loomisel, millest kasvas välja Euroopa Ühendus ja seejärel Euroopa Liit, oli oluline roll kristlastel, kellest Robert Schuman, Konrad Adenauer, Jean Monnet ja Alcide De Gasperi olid pühendunud katoliiklased. EMÜ asutamislepingus ei nimetata küll Euroopa religioosseid juuri, kuid Euroopa lepingu preambulis viidatakse sellele, et lepingu sõlmimiseks saadi innustust Euroopa kultuurilisest, religioossest ja humanistlikust pärandist.
Nüüd, mil EL on põhimõtteliste valikute ees, kuidas liikuda edasi, on nendes küsimustes paavsti seisukohtade kuulamine igati loogiline: ülemaailmse vaimse autoriteedina ja enda juhitava riigiga mitte ELi kuuludes saab ta esindada otsekui kõrvalpilku, mis ometigi on Vatikani asukoha ning üle 250 miljoni Euroopas elava katoliiklase arvamuse kaudu ühtlasi ka sisevaade.
Euroliidu enda sisekaemus on vältimatu. EMÜ asutamisel deklareeritud rahu liidu sees on püsinud, kuid rahutus ELi naabruses on mõjutanud liikmesriikide poliitikat, majandust, julgeolekut, sotsiaalsfääri, õiguskorda, haridust. Asutamislepingus deklareeritud vabaduse tugevdamine on mitmeski liikmesriigis pandud surve alla.
On ELi enda tuleviku huvides pöörduda tagasi nende ideaalide juurde, mida peeti silmas liitu luues. Euroliidu juhtide eesmärk peaks olema analüüsida ja üritada mõista, miks Ühendkuningriigi kodanikud otsustasid liidust lahkulöömise kasuks, sildistamata või halvustamata neid, kes selle otsuse langetasid. Prantsusmaa ja Saksamaa valimiste eel on samuti piisavalt põhjust pöörata tähelepanu kriitilistele nootidele, mis ELi juhtimise kohta kõlavad – äkki ongi kriitikaks alust?