Selliste summade puhul ei olnud veel otseselt juttu säästmisest, kuid ühe sõbra soovitusel hakkasin koostama oma finantsplaani, et väiksest taskurahast ja omateenitud palgast jätkuks kuu lõpuni. Alguses polnud see palju, kirjutasin üles vaid igapäevased kulud ja tulud ning hoolitsesin selle eest, et jääksin alati vähemalt ühe krooniga plussi.
Sarnast süsteemi kasutan tänaseni, kuid mitmesuguste rakendustega (nt Toshl, Goodbudget jne). Planeerimine õpetas mind rahaga säästlikult ümber käima. Sarnast plaani pidas toona vaid üks mu sõber, kes sai vanematelt raha ka mobiiliarvete, koolilõunate jne tasumiseks. Asja mõte oli anda poisile suurem summa korraga kätte, majandama pidi ta sellega iga kuu jooksul ise. Noormehe enda sõnul oli sealt investeerimiseni vaid üks väike samm.
Õpilaste soov ja võimekus iseseisvalt majandada on erinev, kuid olen veendunud, et mida rohkem anda noorele vabadust (aga ka vastutust!) oma eelarvet ise planeerida ja sellega majandada, seda avaram on edaspidi tema võimekus kasvada finantsiliseks kirjaoskajaks. Kontrollitud keskkonnas noorele suurema vastutuse andmine on igal juhul igati tervitatav. Miks mitte kaasata lapsi juba noores eas perekonna otsuste tegemisse (ning nende arvamusega ka arvestada!). Täpselt samamoodi saab kaasata noort perekondliku eelarve kasutamisse ja koostamisse, ning kui oma kulutusi veel perega ühiselt ei planeerita, siis on tegu lõbusa ja ühendava õppimisvõimalusega kõigile pereliikmetele.
Eestlastele ei meeldi rahast rääkida. Tihtilugu tundub, et peres eelistatakse rahaga seotud info vanemate teada hoida ning noortele antakse vaid nende igakuiseks/-nädalaseks kasutamiseks mõeldud summa. Ei selgitata, milline on hea tava raha kasutada ning kui suure osa moodustab noore taskuraha pere üldisest finantsvõimekusest või kuus toidule kuluvast. Õpetades noortele raha väärtust ja finantsplaneerimist, kasvatame peale põlvkonna, kes suudab end ise majandada ning oma tulevikku kindlustada.