Süüdi on nõiad ja ketserid
Mida kauem halvad ilmad jätkusid, seda kindlamaks muutus veendumus, et süüdi on nõiad. 1405 otsustas seisuste päev Preisimaal Malborkis Liivimaa ordumeistri osalusel, et ennustajad, võlurid ja muud nõiakunsti harrastajad tuleb elusalt ära põletada, rääkimata siis juba ketseritest. (Saare suurtest nõidadest, sh kuu- ja päikesevarjutuste etteennustajatest on selles rubriigis juba juttu olnud, vt ÕpL 30.09.2016.)
Riia kirikukogu astus väga karmilt välja eestlaste seas leviva väärusu ja paganakommete vastu. Väärjumala kummardamine tuli igavese needuse ähvardusel välja juurida. Veel sadakond aastat hiljem nägi Saare-Lääne piiskopi Johannes Kieveli visitatsioonikorraldus ette surmanuhtluse nõidadele. See puudutas ka uskmatuid ja ketserluses kahtlustatavaid, kes pole õiged kristlased ja vaja seega ära põletada.
Kui kedagi, siis just templirüütleid oli küllalt põhjust süüdistada ketserluses ja väärjumala kummardamises. Templirüütlid pidasid oma jumalaema kirikuid väidetavalt pühendatuks mitte Kristuse emale neitsi Maarjale, vaid Maarja Magdaleenale ja Kristuse pojale, rääkimata siis juba Maarjamaa nimetuse tõlgendusvõimalusest. Mis see muud saab olla kui ülim ketserlus?
Karja kihelkond ja Karja kirik, mille vastu templirüütlid tõenäoliselt põhihuvi tundsid ja kus Kristuse sõdalasvennad olid ennast ka juba ammu sisse seadnud (nende omanduses oli sealkandis kaks küla ja ilmselt ka kalajärv), kuulus aga just Saaremaa piiskopile. Teade ordurüütlite koosolust piiskopimeestega Karjas pärineb aastast 1254. Saaremaa piiskopi Heinrichi ja Saksa ordu vendade ürikust tollase maadejagamise kohta on lugeda, et kaks küla koos veekoguga Karjas, mis senini vendade valduses olnud, kuuluvad edaspidi Karja kirikule, aga ometi nõnda, et vendi omandusest, mida nad seni on vallanud, mitte mingil moel välja ei aeta. Neis vendades, kellele kuulus Karjas kaks küla, tuleb näha endisi Kristuse sõjateenistuse vendi. Sest Saaremaa eelmisel jagamisel paarkümmend aastat varem said oma osa ju nemad, mitte Saksa ordu vennad, ja küllap üritati oma kohalolekut säilitada hiljemgi.