Kui Eesti tarbija ostab Tallinna poest kingad, mis kohe ära lagunevad, siis peaks tarbijal üldjoontes olema teada, kuhu oma kaebus esitada ja mis ta õigused on.
Oletame aga, et Leedu ettevõte teeb oma veebilehel eksitavat reklaami, mille läbi kannatavad tarbijad kõigis Balti riikides ja Poolas. Millise riigi amet oleks õigeim selle rikkumisega tegelema? Kes peaks koguma tõendeid, kes määrama karistusi? Kas karistus tuleks määrata kogu tegevuse eest või igas riigis eraldi? Kas ja kuidas on ühes riigis kogutud tõendid kasutatavad teises riigis? Mida ja kelle nõudmisel tarbijale hüvitatakse? Nendele ja veel mitmele küsimusele annab vastused menetluses olev tarbijakaitse koostöö määrus.
Esimene tarbijakaitse koostöö määrus pärineb aastast 2004. Enam kui 10 aastaga on aga palju muutunud ning kaubandus saanud piiriülesemaks ja digitaalsemaks. Kui ajad muutuvad, peab ka õigus muutuma. Euroopa Komisjoni uuring näitas, et ca 40 protsenti veebipõhistest kauplejatest ei austa tarbijate õigusi ja konkreetsete sektorite raames on statistika veel hullem – nt tarbijakrediidi ja reisiteenuste puhul rikkus ca 70 protsenti veebipõhistest kauplejatest tarbijate õigusi.
Selleks, et EL moodustaks ka reaalselt ühtse siseturu, peab tarbijate kohtlemine olema ühtselt reegleid järgiv, sõltumata sellest, millises liikmesriigis kaupleja asub. Tarbijakaitse koostöö määruse menetlemine on ELi tasandil veel pooleli, küll aga on üksmeelt näha eesmärgis muuta tarbijakaitse koostöö kiiremaks ja efektiivsemaks. Selleks omakorda on vajalik järgnev: